avatar Jelle VerstaenJelle Verstaen    04 apr 2022, 12:10    0   

Over smaken en kleuren valt niet te redetwisten. Althans, tot je als producent een designprijs in de wacht sleept voor je boetseer- en tekenwerk. Dat laatste is Honda alvast niet vreemd. Het merk ontving zijn eerste Red Dot Design Award in 2020 voor de CBR1000RR Fireblade SP en in 2021 voor de Forza 750. Maar ook in 2022 vallen de Japanners in de prijzen. Het haalt Red Dot Design Awards binnen voor zowel de NT1100 sporttourer als z’n ADV350-scooter.

Voordat Honda z’n 2022 NT1100 onthulde in oktober 2021, speculeerden motormedia druk middels digitale renders hoe de op de Africa Twin gebaseerde tourer er zou gaan uitzien. Toen Honda het doek van z’n nieuwkomer trok, bleek dat het merk een mooi evenwicht had gevonden tussen vorm en functie, door een modern ontwerp af te leveren waarin zowel comfort als stijl knap werden gecombineerd. Deze aanpak heeft blijkbaar vruchten afgeworpen, want Honda’s avontuurlijk ontwerp valt in de smaak bij zowel motorrijders als critici. De NT1100 is ontworpen door Maurizio Carbonara in Honda’s R&D-centrum in Rome, Itali├ź.

Maar ook de ADV350 valt – mede dankzij z’n opvallende, avontuurlijke styling – in de prijzen. Ge├»nspireerd door de eveneens met een Red Dot Design Award bekroonde Forza 750, richt de middelgrote scooter zich met z’n ‘New Urban Adventure’-design op een erg breed scala van klanten. Van (stads)avonturiers tot forenzen, en alles daartussen. De ADV350 mag dan wel het kleinere broertje van de Forza 750 heten, maar hij biedt extra grondspeling, een flink surplus aan veerweg en sluit qua agressieve adventurestyling een stuk dichter aan bij de X-ADV.