avatar Jelle VerstaenJelle Verstaen    01 aug 2022, 11:33    0   

’t Mag intussen duidelijk wezen: we ontkomen niet meer aan elektrische motoren. Nagenoeg elk zichzelf respecterend motormerk heeft er intussen eentje in de rangen, óf verricht op z’n minst uitgebreid onderzoek naar de mogelijkheden. Al wordt er in de schaduw van de elektrificatie ook onderzocht of waterstof een alternatief is dat ook de problemen rond actieradius uit de wereld kan helpen. Onlangs dook in dat opzicht ook deze Hydra Concept op.

KISKA-invloed

Het is al lang geen geheim meer dat motormerken als Yamaha en Kawasaki niet enkel werken aan elektromotoren, maar ook plannen hebben met waterstof. Enkele maanden geleden verkondigde Yamaha in dat opzicht samen te werken met Toyota om een V8 5 liter-blok op waterstof te ontwikkelen. Waar de technologie zeker steek houdt in personenwagens, is het nog een beetje zoeken naar hoe de nodige constructie in een motor geknutseld zou kunnen worden.

Ontwerpers Anton Brousseau, Andre Taylforth en Anton Guzhov lieten zich alvast niet tegenhouden om hun visie op de technologie te presenteren. Mochten die namen u niets zeggen, kunnen we u dat niet kwalijk nemen. Maar weet dat de heren alle drie een verleden hebben bij het wereldvermaarde ontwerpbureau Kiska Design. De vaste partners in crime van KTM, Husqvarna en GasGas, inderdaad. Over enige pedigree gesproken. Het resultaat van hun gepenseel, is een futuristisch ogende powercruiser, met een – dankzij veelvuldig gebruik van doorzichtige kunststof – grotendeels zichtbare waterstofmotor.

Perfecte oplossing?

De werking van de motor in dit concept is overigens vergelijkbaar met de waterstofmotor in de reeds op onze wegen te vinden Toyota Mirai. De eindaandrijving van deze bolide is een elektromotor, zoals het exemplaar dat je op de renders ziet op het scharnierpunt tussen de monoshock en de enkelzijdige swingarm. In dezen gebruikt de Hydra Concept de waterstofunit om een brandstofcel aan te drijven, die op zijn beurt elektriciteit opwekt uit de waterstof, en de motor van stroom voorziet. Een perfecte hybride oplossing: geen uitstoot dankzij de elektromotor, maar toch altijd actieradius voorhanden. Zo’n waterstoftank kan je in theorie immers altijd bijvullen tijdens een ’tankbeurt’.

Voorlopig enkel theorie

We moeten uiteraard met twee woorden blijven spreken, want het gebruik van waterstof voor dagelijkse ritjes is nog niet voor morgen. Of overmorgen. De productie van de brandstof is behoorlijk energieverslindend, momenteel. Ook de hoge druk waaronder waterstof opgeslagen dient, is een groot struikelblok. Maar niet onmogelijk, zo blijkt uit de onaflatende investeringen van bovengenoemde Japanse merken. Wordt ongetwijfeld vervolgd – het liefst met een meer productierijpe versie van deze Hydra Concept!

Geef een antwoord