De registraties van nieuwe motorfietsen, driewielers en vierwielers zijn vorig jaar licht gedaald. Van 24.695 stuks in 2021 naar 23.991, een daling van 3%. Maar welke machines zijn het best verkocht in 2022? We zoeken het voor je uit dankzij de cijfers van Febiac. Na de merken Aprilia tot en met Kawasaki (deel 1), kijken we nu verder naar KTM tot en met Yamaha.
In Oostenrijk begint ‘Ready to Race’ al op jonge leeftijd. En hoe hard KTM ook zijn best doet, de cijfers zijn onverbiddelijk: de RC en (vooral) de Duke 125 gaan aan kop met 198 registraties op een totaal van 1.178 machines. Dat is meer dan 15% van de Sachertorte. Achter de kleine 125cc’s vinden we de 1290-monsters, met 130 verkochte naked bikes en 142 adventures.
Check hier onze laatste test van de 1290 Super Duke R EVO.
Mash is een van de merken die in 2021 zwaar geleden hebben, onder andere door een gebrek aan aanvoer naar de showrooms. Het resultaat is een verkoopdaling van 153 stuks naar 80 registraties in 2022. Het bestverkochte model is nog steeds de Seventy 125, met 32 eenheden. Dat is 40% van de totale frangipane.
Onlangs reden we met de X-Ride 650 Trail. Klik hier voor de test.
Bij Moto Guzzi moeten we niet te veel moeite doen, want er zijn slechts vier modellen. De V100 is net aangekomen (1 inschrijving), de V9 is totaal afgesnauwd door het publiek (6 verkopen), dus de tiramisu is verdeeld tussen de V7 en de V85. De Guzzi adventure bike wint met 137 tegen 95 stuks. Van de 239 Moto Guzzi’s die in 2022 in België verkocht werden, was meer dan de helft een V85 TT.
Meer info over de V85 TT vind je hier.
Onder de kleine en groeiende merken binnen de KSR-groep heeft Motron goede resultaten geboekt in 2022. Ze wisten 176 machines te registreren en hun aanbod goed te diversifiëren, wat niet altijd gemakkelijk is in de eerste jaren van de ontwikkeling van een nieuw merk. Voor het afgelopen jaar deed de Revolver het best goed met 65 klanten.
Ken je Motron (nog) niet? We vertellen er hier meer over.
Een glorieus verleden, een mythisch imago en de steun van een legende als Agostini volstaan niet langer om motoren als warme broodjes te verkopen. Je hebt ook een netwerk nodig, motoren die de dealers bereiken en concurrerende prijzen. MV Agusta ervaart dit al een paar jaar, ondanks een spannend gamma. Het gevolg is dat het aantal registraties daalt van 108 in 2021 naar 83 in 2022. In dit verhaal komt de F3 als beste uit de bus met 31 verkopen. Dat is bijna het dubbele van het aantal verkochte Superveloces (16).
Een weekend op een MV Agusta winnen? Klik dan hier.
Royal Enfield is op dreef. Het merk brengt voortdurend nieuwe modellen uit. En Royal Enfield blaast de scores weg: van 464 registraties in 2021 naar 545 in 2022. Met een aantal verkochte Classic 350’s en Interceptor 650’s, is het vooral de Meteor met 169 stuks die het verschil maakt. Bovendien staat die op het nieuwe 350cc-platform, wat verkrijgbaar is in verschillende modellen.
Je leest hier de test van de HNTR 350.
De val lijkt eindeloos voor Suzuki. Een merk dat nog niet zo lang geleden in de top 5 stond qua jaarlijkse registraties. In 2022 werden hier 385 Suzuki’s verkocht. Dat zijn er nog eens 43 minder dan het jaar ervoor. In deze malaise overleeft alleen de V-Strom, met 130 eenheden.
Lees onze test van de 2023 V-Strom 1050 DE via deze link.
In 2022, een jaar van grote herstructurering van het netwerk en het personeelsbestand, wist Triumph de boot toch nog drijvend te houden. Het resultaat: 1.110 registraties, tegen 1.159 in 2021. Qua verkopen is de Tiger-familie nu niet meer weg te denken, want ze vertegenwoordigt meer dan 40% van de Britse vuurkracht (429 registraties).
Met de Tiger Sport 660 reden we vorig jaar 660 km. Klik!
Voge is een van de vele Chinese merken die booming zijn, om niet te zeggen in volle gang. Het assortiment groeit, neemt toe in omvang en kwaliteit. Dit brengt serieuze concurrentie in de sector. Als het netwerk dit voorbeeld volgt, zal er ongetwijfeld met Voge rekening gehouden moeten worden. Dit jaar was de bestverkochte motor de 500DS.
De test van die machine lees je hier.
Om deze rondgang langs de belangrijkste merken in twee stappen af te sluiten, stampen we nog een laatste open deur in. Bij Yamaha, ook geen verrassing, was de motorfiets die het populairst was bij het publiek opnieuw de MT-07. Met 669 inschrijvingen op een totaal van 2.657 begrijpen we maar al te goed het belang van de MT-07 in het gamma van de Japanse fabrikant.
De laatste – en ook eerste – test van de MT-07 is hier te vinden.