avatar Jelle VerstaenJelle Verstaen    17 nov 2022, 17:23    0   

Het meest opmerkelijke nieuws van CFMoto rond de EICMA-beurs moet wel de onthulling van de CFMOTO 800MT Sport R zijn. De naam geeft alvast weg op welke basis dit (voorlopige) concept is geënt – de 800MT, uiteraard – zij het met een pak aanpassingen waardoor hij zowel op de weg als op circuit zou moeten overtuigen.

Klaar voor circuitrubber

De keuze voor een 17-duims voorwiel in plaats van het standaard 19″-exemplaar is een eerste logische zet. Niet enkel moet die wissel voor een scherper stuurgedrag zorgen, maar zoek maar eens een circuitband in 19″, nietwaar? Voorts ging ook de ophanging noodgedwongen op de schop. Lange veerwegen zijn dan wel handig naast het asfalt, maar op een omloop mag ’t allemaal best wat stijver. Daarvoor koos CFMoto voor een bijgespijkerde KYB-ophanging met iets kortere poten, waarvan ook in- en uitgaande demping werden bijgewerkt. Na de ophanging kreeg ook de remmenwinkel een upgrade: J.Juan mocht als leverancier beschikken en werd ingeruild voor het krachtigere werk van Brembo.

Moto3-genen

Tot slot verschuift de zithouding iets verder voorwaarts, waardoor er iets meer gewicht op de voorzijde komt te liggen – ten faveure van scherper stuurgedrag. En de Sport R kreeg ook nog een titanium SC Project-uitlaatdemper aangemeten, evenals een kleurstelling die duidelijk is geïnspireerd op de Moto3-livrei van CFMOTO Racing PrüstelGP. Mooi, man! Of deze versie ook daadwerkelijk de showrooms zal sieren (en met welke specs), valt af te wachten. Al zien we niet goed in waarom CFMoto er niet voor zou gaan…

Geef een antwoord