avatar Thierry SarasynThierry Sarasyn    28 dec 2020, 16:38    0   

Heeft het zin om een mix te maken tussen het R 18 blok en het chassis van de best verkopende motorfiets van het land? Er zijn er die denken dat een R 1800 GS een goed idee is.

Mix

De Britse ombouwspecialist Nippy Norman heeft een visie waarover best wat kan gediscussieerd worden: het gebruik van dezelfde aandrijflijn als de nieuwe R 18, voor de bouw van een crossover op basis van het meest succesvolle model van de Beierse fabrikant: de R 1250 GS. De naam is al gekozen: BMW R 1800 GS.

Zowel de off-road gerichte Adventure versie als een wegversie komen in beeld: de ene sportief met lichtmetalen velgen en de andere meer off-road gericht. Die laatste krijgt natuurlijk camouflagekleuren. De titanium Akrapovic-uitlaat, evenals een serie valbeugels, blokbeschermers en een keur aan Wunderlich-spullen ontbreken niet. En misschien nog een mooie set alu-koffers?

R 1800 GS: realistisch?

Voor toepassing in de BMW R 1800 GS moet het luchtgekoelde 1802 cc bokserblok wel stevig aangepast worden. Een deel van het pittige koppel wordt opgegeven in ruil voor een paar extra pk’s: Normans denkt dat het niet moeilijk is om 140 pk te halen uit het grote blok, met behoud van de trekkracht die begint bij slechts 2.000 tpm.

Wat ons zorgen baart, is eerder het gewicht. Het blok van de R18 is geen lichtgewicht. Daarom is het niet onrealistisch te veronderstellen dat zo’n R 1800 GS rond de 280 kg kan wegen.

Gek idee of echt potentieel? Time will tell…

Lees hier de eerder gepubliceerde test van de 2021 BMW R 18

Bekijk hier de video van de test van de 2021 BMW R 18

Lees hier de eerste test van de 2021 BMW R 1250 GS

Meer weten over BMW motorfietsen?

Geef een reactie