avatar Jelle VerstaenJelle Verstaen    27 apr 2022, 15:42    0   

Kawasaki zou volgens het Japanse motormedium Young Machine aan een neo-retroversie van z’n Z400 werken. Daarbij weerklinkt het gerucht steeds hardnekkiger dat het niet met de twin van weleer, dan wel met een vier-in-lijn wordt. Wablief?

Beeld: Young Machine

Doorgaans doen we zulke geruchten snel af als quatsch, maar komende van Young Machine – dat altijd verrassend goed op de hoogte is van nieuwtjes bij de vier grote Japanse merken – ligt dat enigszins anders. Volgens hen bouwt Kawasaki momenteel heimelijk een Z400 in RS-uitvoering. Een neoretro-versie dus, die stijlgewijs vermoedelijk zal aansluiten bij de Z900RS en Z650RS, inclusief ronde koplamp en druppelvormige tank. Voorts herkennen we (op de rendering, althans) ook de dubbele ‘kogelvormige’ tellerpartij, de gegoten wielen en een UPSD-vork.

Vier-in-lijn

Die zou logischerwijs verder kunnen bouwen op het Z400-twinplatform dat vorig jaar helaas werd geschrapt in Europa, maar Kawasaki lijkt iets anders van plan te zijn. In Kobe hebben ze volgens YM hun zinnen gezet op de vier-in-lijn uit de Ninja ZX-25R, die in hertunede versie in de Z400RS zou belanden. Over dat illustere, opgeboorde blok wordt intussen al lange tijd vanalles rondgefluisterd, van vermogenswaarden die pieken bij 80 pk, tot een op til staande Ninja 400.

Maar Kawasaki houdt voorlopig de lippen stijf op elkaar. En dan nog hoort er meer dan één ‘maar’ bij: de ZX-25R kregen we hier enkel via video’s te zien, hij komt (voorlopig?) niet naar Europa. En als de Z400RS in viercilinder-versie dan toch de oversteek zou maken, dan hoort bij die extra cilinders vermoedelijk ook een extra gepeperd prijskaartje.

Het wordt hoe dan ook uitkijken naar de Europese motorbeurzen in het najaar van 2022…

Geef een antwoord