avatar Jelle VerstaenJelle Verstaen    25 apr 2022, 14:40    0   

Geweldig, die Ténéré 700, met dat formidabele CP2-blok in het frame. Maar… had Yamaha niet een overtreffende trap op het schap liggen? En zou die niet in een gelijkaardig opzet passen? Als het aan het creatieve brein van designer Nicolas Petit ligt alvast wel. Hij ontwierp voor de collega’s van Moto Revue / Moto-Station.com een Ténéré 900, met de CP3-triple die tegenwoordig in de MT-09 en Tracer 9 huist. Is er een grote broer voor de T7 op komst?

Beeld: Nicolas Petit / Moto-Station.com

Opvolger voor Super Ténéré?

Er zijn twee redenen waarom zo’n Ténéré 900 helemaal geen gek idee is: enerzijds is er de haast onmetelijke populariteit van de Ténéré 700, die dankbaar meesurft op de meug naar TET-waardige machines. Anderzijds gaapt er sinds de liquidatie van de Super Ténéré 1200 (2020) een geweldig gat bovenin het segment van de allroads bij Yamaha. Sinds de vloeistofgekoelde 1.199 cc twin van het schouwtoneel verdween, is de Ténéré 700 immers de maxi-enduro met het hoogste vermogen in het gamma bij het merk met de gekruiste stemvorken.

En aangezien de motorbouwer uit Iwata Ténéré een geprezen 900cc-blok in de rangen heeft met z’n Crossplane triple – de CP3 – zou het haast vreemd zijn om die piste niet op z’n minst te verkennen. De eventuele nieuwe Ténéré 900 zou dan kunnen bogen op de gekende 889cc triple, die in de meer straatgerichte MT-versie een flinke 119 pk (10.000 tpm) en 93 Nm (7.000 tpm) presteert .

Beeld: Nicolas Petit / Moto-Station.com

De renderings – van de getalenteerde hand van Nicolas Petit Design en gepubliceerd bij de collega’s van Moto-station.com – gunnen ons alvast een blik op een hypothetische toekomst. Zo zou de Ténéré 900 z’n basis delen met de Ténéré 700: een gelijkaardig stalen buizenframe, vergelijkbare ophanging, een 19-duims voorwiel (ipv. 21″). De designer dacht alvast twee versies uit: eentje die puur op offroaden lijkt gericht, en een tweede versie met reiskoffers en valbeugels.

Met een Ténéré 900 zou Yamaha wegblijven uit het drukbevochten segment van de maxi-trails die intussen door Duitse, Britse en Italiaanse troonpretendenten wordt bevolkt. Verstandiger is het om mee te knokken in een segment waar (voorlopig) nog ruimte is, met een tweeledige basis (blok en rijwielgedeelte) die voor Yamaha al hun strepen hebben verdiend. De combinatie lijkt haast logisch. Voorlopig is ’t nattevingerwerk, maar dit zou wel eens een uitstekende zet kunnen zijn voor Yamaha… Wordt hopelijk vervolgd.

Bron: Moto-Station

Geef een antwoord