Wel… daar lijkt het alvast op. Zopas opgedoken patenttekeningen tonen immers BMW’s variabele kleptimingsysteem – het zogenaamde ShiftCam – in combinatie met een ééncilindermotor. Dat kunstje wordt sinds enkele jaren op andere modellen toegepast door de Duitsers om de steeds strenger wordende emissienormen te bekampen, zonder aan prestaties in te boeten. En nu zouden ook de kleinste BMW’s daar wel eens van kunnen genieten.
Shift-quoi? Wel, de Shiftcam is een elektrisch systeem waarmee BMW Motorrad zowel de timing als de lift van de inlaatkleppen kan laten variëren. Daarbij houdt het systeem rekening met de snelheid en de opening van het gas, waarna een actuator de nokkenas axiaal verschuift, en de inlaatkleppen ofwel door een nok voor deellast of eentje voor vollast worden bediend. Door hun afwijkende nokgeometrie is de eerste ideaal voor een lager verbruik in lage- en middelhoge toeren, terwijl de vollastnok gericht is op hogere lift, meer mengsel, en dus betere prestaties. De patentbeelden laten alvast vier inlaatnokken (voor twee inlaatkleppen) zien, met de actuator die tussen de klepstelen in huist. Door die plaatsing komt de bougie schuin de verbrandingskamer binnen. BMW heeft het systeem intussen in gebruik op z’n boxers en vier-in-lijn-motoren, en nu komen dus ook de mono’s in het vizier.
In navolging van de ShiftCam-systemen op BMW’s andere motorblokken, mogen we ook in het geval van de ééncilinders een toename in vermogen en koppel verwachten. Op dit moment presteert het blokje van de G 310 R reeds een potente 34 pk bij 9.250 tpm, en 28 Nm bij 7.500 omwentelingen – in navolging van z’n ShiftCam-broertjes lijkt een opstap van vijf à tien procent binnen de mogelijkheden te liggen. Daardoor zou de nieuwe G-reeks in de buurt van de 35,7 tot 37,4 pk en 29,4 à 30,8 Nm kunnen komen. Een flinke opwaardering. Al blijven we uiteraard met twee woorden spreken, aangezien het voorlopig enkel patenttekeningen betreft…
Maar als we toch een gokje mogen wagen, dan durven wij wedden dat we binnenkort een G 310 R met ShiftCam bij de dealer treffen. Of maakt racebroertje G 310 RR eindelijk de oversteek na een ShiftCam-update?