avatar Jelle VerstaenJelle Verstaen    25 jul 2022, 14:38    0   

In de MotoGP maakt de ‘seamless shift’ ofwel naadloze versnellingsbak al ruim een decennium het mooie weer voor Yamaha. Maar nu duikt een FIM-patentaanvraag waarop we zowel de versnellingsbak in kwestie als de typenotering voor de MY23 YZF-R1 opduikt. Toeval? Wij denken van niet…

Nieuwe R1?

We kunnen de huidige YZF-R1 bezwaarlijk gedateerd noemen, maar in wezen is Yamaha’s literracer sinds z’n debuut in 2015 amper aangepast. In 2020 kwam uiteraard een update teneinde aan de Euro5-norm te voldoen, maar voorts bleven de updates beperkt. De optelsom met de ontdekte patentaanvraag (zie hieronder) en een EICMA 2022 die zonder COVID-sores zou kunnen doorgaan, wijst misschien in de richting van een nagelnieuwe R1… Laat ons dat alvast hopen!

Naadloos schakelen

Helemaal nieuw is de ‘seamless shift’ dus niet. In de MotoGP wordt het systeem intussen ruim 10 jaar gebruikt. Het stelt de rijders immers in staat om met een ongeziene souplesse in de bak te roeren. Zonder de gebruikelijke vertraging van – in het beste geval – enkele tienden van een seconde bij het openen van de koppeling. Van de lichtste tik met de voet tot het effectieve schakelmoment: het verloopt allemaal met een snelheid waar elke quickshifter een puntje aan kan zuigen.

Neen, goedkoop is de technologie nog (steeds) niet. Daarenboven is de implementatie behoorlijk ingewikkeld, wat verklaart waarom we het systeem tot op heden nog niet op productiemotoren konden spotten. Maar dan hebben we de negatieve punten wel gehad. Aan de pluszijde zijn de versnellingswissels bloedjesnel, is het surplus aan gewicht minimaal én vermijdt het lastwissels die de stabiliteit zouden kunnen verstoren.

Uiterlijk in november weten we of de nieuwe YZF-R1 er komt en of hij naadloos schakelt. Wij houden ’t voor u in de gaten!

Geef een antwoord