“Scherper, gestroomlijnder, sportiever. Een vleugje touring, een vleugje onverslaanbaar wegvermogen en een flinke dosis Supermoto, geserveerd met een flinke dosis snelheid.” Met die woorden kondigde KTM de langverwachte herrijzenis van de 890 SMT aan. Onze Gijs is – as we speak – aan het testrijden met het nieuwste lid van de oranje familie, zijn bevindingen volgen snel!
De SMT kan net zoals z’n platformgenoten bogen op de 889 cc LC8c paralleltwin die net zoals op de 890 Duke 105 pk en 100 Nm presteert. Maar hij plukt ook de vruchten van het platform van de KTM 890 Adventure. Het brede chassis van de KTM 890 SMT heeft een frame van chroom-molybdeenstaal met een strakkere geometrie, die hint naar de KTM Adventure-modellen. De tank zelf is verfijnd en speciaal ontworpen voor de KTM 890 SMT. Dankzij de vorm van de tank zit de rijder nog iets dieper ‘in’ de motor, met een groot en comfortabel contactoppervlak. Het ergonomische, ééndelige Supermoto-zadel is op 860 mm gepositioneerd. Het aerodynamische zwarte windscherm bevindt zich net boven het hoge spatbord, en op de vorkpoten zijn protectoren aangebracht.
De monoshock achteraan is op zijn beurt iets horizontaler geplaatst om de zadelhoogte te verlagen en de langere achterbrug op te vangen, wat bijdraagt aan een voorovergebogen houding – ideaal voor het betere supermotowerk. De WP APEX-vering (43 mm USD open cartridge-voorvork met 180 mm veerweg, en hetzelfde voor de schokdemper) is volledig instelbaar en vormt een aanvulling op de 17″ wielen met Michelin PowerGP-banden.
Het geavanceerde 5″ TFT-instrumentenpaneel, gemaakt van kras- en reflectiebestendig mineraalglas is volledig instelbaar, en erg intuïtief opgebouwd – zoals we dat van KTM gewoon zijn. Bovenop de drie standaard rijmodi (RAIN, STREET, SPORT) kan een optionele TRACK-modus worden aangekocht, waarmee de rijder kan kiezen uit tien verschillende niveaus van gasrespons en tractiecontrole. De hellingshoekgevoelige tractiecontrole (CTM) zou op deze SMT wel eens meer werk kunnen hebben dan op z’n broertjes…
Er zijn zes verschillende stuurstanden mogelijk, over een afstand van 30 mm. De SMT kan rekenen op vierzuigerremklauwen die in twee 320 mm schijven bijten aan de voorzijde en een 260 mm remschijf in combinatie met een tweezuigerremklauw aan de achterzijde. Hellingshoekgevoelig ABS is inmiddels goed ingeburgerd, maar KTM doet daar nog het veel leukere Supermoto ABS bij, met minimale interventies achteraan, zodat je lekker glijdend de bocht in kan duiken.
De KTM 890 SMT staat vanaf heden bij de dealers en moet 14.899 euro kosten.