avatar Jelle VerstaenJelle Verstaen    04 jan 2023, 16:35    0   

KTM’s LC8c paralleltwin zou volgens zopas opgedoken patenttekeningen wel eens kunnen groeien tot een voor de Oostenrijkers legendarische cilinderinhoud van 990cc. Daarbij zouden vrijwel alle onderdelen opnieuw op de tekentafel belanden, behalve de ophangpunten. Op die manier zou het motorblok meteen in de bestaande frames passen, waardoor het instant rijp lijkt voor de toekomstige 990 Duke, 990 Adventure en RC 990. Dat wist BikeSocial uit te vissen.

Links het nieuwe blok, rechts het huidige 890-blok.

Op literjacht

Een eerste zet om het 890-blok naar een 990-versie om te turnen, is de boring en slag vergroten. Zo groeit die eerste volgens de patentinfo aan van 88mm tot 90,7mm, terwijl ook de slag langer wordt: van 65,7mm naar 68,8mm.

Op de afbeeldingen (hierboven en -onder) spotten we verder een aangepaste cilinderkop en dito cilinders, grotere uitlaatpoorten en oliekoeler, terwijl ook het koppelings- en ontstekingsdeksel, de nokkenaskettingspanner, de gasklephuizen en de carterpan duidelijk opnieuw op de tekentafel zijn beland. Die laatste loopt niet langer over de hele breedte van het blok, maar is meer naar links opgeschoven Рvermoedelijk om meer ruimte vrij te laten voor de katalysator en de uitlaatlijn. Enkel de waterpomp blijkt min of meer in dezelfde behuizing te steken. Kortom, een érg grondige make-over.

Ondanks alle veranderingen lijkt de 990cc grote LC8c over exact dezelfde ophangpunten te beschikken als de huidige 890’s. Daardoor zou hij in principe zonder grote aanpassingen in de huidige frames moeten passen. Wordt ongetwijfeld vervolgd!

Links het nieuwe blok, rechts het huidige 890-blok.

Afbeeldingen: BikeSocial