We voelen allen het gemis van onze jaarlijkse afspraak in de Heizel. Gelukkig leven we in een digitaal tijdperk en heeft elk merk heeft zo zijn eigen manier om het afwezige Autosalon op te vangen. BMW doet dat bijvoorbeeld aan de hand van een “Phygital”-event (what’s in a buzzword?) met als uitbreiding de Dreamcar&bike-showroom in het BMW Belux-HQ in Bornem. Wij gingen daar een kijkje nemen!
Weinig motormerken maken het Autosalon dit jaar zo tastbaar als BMW. De showroom in Bornem is een verlengstuk van het “BMW goed phygital”-concept van de Duitsers. Met dat commerciële offensief combineert BMW het fysieke met het digitale: dankzij stevig wat werk aan hun digitale omgeving kunnen klanten naar hartelust online grasduinen tussen de verschillende modellen en eventueel virtueel al enkele configuraties uitproberen. Vervolgens maken ze een afspraak bij een dealer in de buurt om de digitale ervaring te vertalen naar een fysieke ontmoeting met hun potentiële nieuwe oogappel, een testrit te maken en dat soort dingen.
Wie vooral geïnteresseerd is in het allernieuwste dat BMW te bieden heeft dit jaar, die maakt best een afspraak om de Dreamcar&bike Showroom eens te bezichtigen. In BMW’s Belux-HQ in Bornem werd een leegstaande opslagruimte omgetoverd tot een knappe toonzaal waarin de enkele nieuwe twee- en vierwielers uitgelicht staan. Gewapend met mondmasker kregen we een rondleiding tussen al dat fraais. En dat delen we graag met jullie, natuurlijk.
De F 900 R en zijn meer op de lange afstand gerichte broertje, de F 900 XR, verwelkomen ons. Je legt bij BMW misschien meteen de link met de immer populaire GS-modellen, maar deze “instappers” bleken ook absolute sterkhouders voor het merk in 2020 en zorgden ervoor dat BMW nu ook in dit segment goed vertegenwoordigd is. De startprijs is met €8.800 voor de R dan ook zeker schappelijk. Het model in de showroom is evenwel stevig uitgerust met enkele van de vele opties die voor deze beide motoren beschikbaar zijn.
Mooi centraal in de showroom staan de imposante R 18 First Edition en de R 18 Classic. Deze krachtpatsers hoeven weinig introductie meer. De Classic is een uitbreiding op de First Edition en krijgt andere uitlaatdempers (geen fishtails), een afneembaar windscherm, een dikker voorrubber, afneembare zadeltassen, een afneembaar passagierszitje en cruise controle. BMW vertrouwde ons toe dat er naar het einde van het jaar nieuwe R 18-modellen aan zitten te komen. In tussentijd lees je onze ervaring met deze tourcruiser hier. Ook in de Heritage-lijn: de nieuwe R NineT die een Euro5-update kreeg zonder daarbij in te boeten aan vermogen. De R NineT Racer verdwijnt uit het gamma, de Scrambler, Pure en Adventure blijven beschikbaar.
Ook absoluut een krachtpatser, maar op een compleet andere manier. De M 1000 RR is de eerste tweewieler van BMW die de beruchte M-badge mag dragen. Behalve de typische lichtblauw-donkerblauw-rood-kleurschakering (in die volgorde, belangrijk!) betekent dat vooral dat deze afgeleide van de S 1000 RR het absolute topsegment van de Superbikes belichaamt. 5 pk meer dan de S 1000 RR, M-winglets vooraan voor meer stabiliteit en een GPS om rondetijden te tracken. Wij hopen er snel een been over te kunnen werpen!
Sta je achter de nieuwe R 1250 RT dan valt meteen het redelijk enorme TFT-scherm van maar liefst 10,25″ op. Met de ingebouwde GPS reis je de wereld rond zonder te verdwalen en dankzij de optionele Active Cruise Control hoef je onderweg zelfs niet op je snelheid te letten, want die past zich automatisch aan aan je voorligger. De gewone Cruise Control is standaard inbegrepen. Ook inbegrepen: een geventileerd opbergvak met oplaadpoort voor je smartphone!
Wil je zelf de Dreamcar&bike Showroom bezoeken? Registreer je snel via de website van BMW. Let op: het aantal bezoekers is beperkt en de showroom is nog tot en met 8 februari open!