avatar Thierry SarasynThierry Sarasyn    30 dec 2020, 13:14    0   

Het is met een hoog uitlaatlawaai een beetje zoals met roken op café in de jaren negentig: ooit was het sociaal aanvaard, maar nu wordt er op neergekeken. Terecht – alvast met het roken in een restaurant. Maar hoe zit dat met een hoog uitlaatgeluid. Is de slogan Loud Pipes Save Lives terecht? Of is het een excuus om knallen te rechtvaardigen? Een onderzoek levert een antwoord.

Waar of niet?

Laten we beginnen met een trieste vaststelling: gemotoriseerde tweewielers worden nog steeds te vaak over het hoofd gezien door vierwielers. Andere vaststelling is dat luide tweewielers niet (meer) worden getolereerd. Duitsland, Oostenrijk en Italië trekken hard van leer in een strijd tegen te hoge decibels. Ook in Wallonië wordt al flink gecontroleerd. En neemt u het maar van ons aan dat het daar niet zal bij blijven. Het maakt de vraag of luide uitlaten motorrijden veiliger maken, extra relevant.  Is een luide uitlaat – hinderlijk of niet – bevorderlijk voor onze veiligheid?

Onderzoek

De Roemeense Pro-Motorcycle Association for the National Development of Motorcycling heeft samen met de Polytechnische Universiteit van Boekarest en de geluidsemissie-specialisten Enviro Consult een studie uitgevoerd om te bepalen hoeveel van het motorgeluid daadwerkelijk de auto bereikt. De belangrijkste vraag die ze stelden, was waar en wanneer de motor hoorbaar wordt in de auto. De studie is goed, maar niet sluitend. Want, hij houdt geen rekening met o.a. voetgangers, auto’s die minder goed geïsoleerd zijn dan de wagen uit deze test en vooral, rijdende omstandigheden. Het is echter hoe dan ook zo dat het geluid rijdend minder goed doordringt dan bij stilstand omdat er in de wagen dan ook nog een effect van windgeruis en lawaai van de rolweerstand van banden speelt. Het antwoord in deze studie is niet 100 procent sluitend, maar geeft wel een zeer duidelijke indicatie.

Hoe werd getest?

Het motorblok van de auto werd tussen 2.500 en 3.000 tpm gehouden, de radio werd ingesteld op 20 decibel en de motor werd één keer 15 meter, één keer tien meter, één keer naast de auto en tenslotte vòòr de auto geplaatst. Met andere woorden, een stationaire geluidsmeting gekoppeld aan een belachelijk hoog geluid. Bij de wagen werd er zelfs geen rekening gehouden met extra geluid van de rijwind. Belangrijk hierbij is te weten

Wie denkt dat de bestuurder duidelijk het geluid van de motor hoort, heeft het fout: Met de radio ingeschakeld op een normaal volume (20 decibel) is de motor niet eens hoorbaar als die15 meter (normale afstand in de bebouwde kom) achter de auto rijd. Zelfs op een afstand van tien meter, is de geluidsisolatie van de auto en de geluidsdruk van de eigen frequenties groter dan het gehuil van de motorfiets in de toerenbegrenzer.

Bekijk hieronder de test-video

Enkel op geringe afstand

Pas onder de 10 meter wordt een motorfiets langzaam hoorbaar in de auto. Maar dit is het resultaat van alle frequenties. Echter, slechts zeer lage frequenties dringen door tot de autobestuurder. De meest duidelijke frequenties op grafieken zijn in de realiteit moeilijk te identificeren voor het menselijk oor en nòg moeilijker te isoleren in een mix van geluiden (waaronder het eigen motorgeluid, de radio, rijwind…)

Enkel de luidste motor

Met het voorwiel van de motorfiets op hoogte van het achterwiel van de auto was de geluidsproductie van de motorfiets voor het eerst duidelijk hoorbaar in de auto, maar… enkel bij de luidste van de zes geteste motorfietsen, eentje die 110 decibel – in de begrenzer- produceerde. Ter vergelijking: 110 dB is een luid rockconcert, een drilboor of een F16 op amper 90 m hoogte. De andere vijf motorfietsen waren, zelfs hier, nog ver onder de geluidslimiet en waren alleen nog maar hoorbaar in de wagen, toen ze ervòòr reden. Met andere woorden: Alleen als de motorfiets zich ter hoogte van de auto bevindt, is de die echt hoorbaar in het interieur. Tegen die tijd is het echter te laat om van rijstrook te veranderen of fouten te corrigeren.

Belangrijke randbemerkingen

Goed om weten is:

Het verschil tussen de luidste en de stilste motorfiets op topsnelheid was iets minder dan 30 decibel, tien keer de waargenomen luidheid.

Achter de motorfiets wordt het geluid meer dan twee keer zo hard waargenomen als vóór de motorfiets.

Desondanks zijn bij metingen vòòrr de auto de geluidsniveau’s in de auto toch gedaald ten opzichte van de meting naast de auto. Waarom? Auto’s zijn ontworpen om zo geluiddicht mogelijk te zijn vanaf de voorkant.

Loud pipes don’t save lives

Het verschil tussen opgemerkt worden door een auto en niet gezien worden, ligt dus zelden of nooit aan het niveau van het uitlaatgeluid. Je hebt gelukkig wel andere opties om gezien te worden. Een fluohelm en een opvallende jas zijn slechts secundaire hulpmiddelen, om nog maar te zwijgen over het feit dat ze soms getuigen van vestimentaire dyslexie.

Defensief rijden en jezelf goed zichtbaar maken voor autobestuurders is essentieel. Zorg ervoor dat de verlichting van je motor goed werkt, dat je gepositioneerd bent in het gezichtsveld van de spiegels van een autobestuurder en ga er altijd van uit dat die wagen iets gaat doen wat je niet wilt en niet verwacht.

Vergeet ook niet dat het feit dat je in je recht bent, weinig nut heeft als je met gebroken botten in het ziekenhuis ligt. Of erger. Een luide uitlaat zal in geen geval hulp bieden op dit vlak. Een té luide uitlaat zal je ergernis op je hals halen en het imago van motorrijders in het algemeen schade berokkenen. Een uitlaat die een mooi geluid produceert daarentegen, getuigt van goede smaak. En zowel van een mooi uitlaatgeluid als van goede smaak zijn we een absoluut voorstander.  

Dit kan je ook interesseren:

Geef een reactie