avatar Thierry SarasynThierry Sarasyn    10 jun 2021, 17:48    0   

Het gaat niet overal even goed met motorsport in ons land. MX omlopen verdwijnen, endurorijden is – moeilijk en de tolerantiedrempel bij niet motorsporters lijkt steeds lager te liggen. Elektrisch off road rijden neemt een groot deel van de beperkingen weg. Maar er zijn ook nadelen. Voorlopig hebben weinig off roads een koppeling. Electric Motion brengt een geluidsarme trial met koppeling. Het ei van columbus of much ado about nothing?

Elektrisch off road rijden

We zijn hier ter redactie al een tijdje aan de slag met de Zero FX als off road alternatief. De Zero is een trail en geen enduro en heeft daarom voor de meer veeleisende enduristen een paar nadelen ten opzichte van de nieuwe klassieke enduro’s. Nadelen die eigen zijn aan elke trail: minder hoogstaande ophanging en een iets hoger gewicht. Die nadelen wegen niet op tegen de voordelen: je kunt nagenoeg overal rijden, wordt overal vriendelijk begroet en met een autonomie van dik twee uur kom je al een heel eind.

Dat er geen koppeling is, wordt door sommigen ook als een minpunt beschouwd. Beginners vinden het goed, gevorderden willen meer controle via een koppeling. Goed nieuws voor trailrijders: Electric Motion brengt een trial mét koppeling. Eric Lejeune, ex-trailkampioen en broer van grootmeester Eddy Lejeune is de importeur. Wij stuurden ex-nationaal trial en wegrace kampioen Louis Wuyts op testmissie met één grote vraag: is dit elektrisch alternatief de moeite waard?

Duidelijke voordelen

Louis Wuyts: De voordelen zijn duidelijk: dit is een motor die met zijn 74 kg rijklaar zeker competitief is. Hij is stil, dus je zorgt nergens voor overlast. Ik rijd nog vaak trial en het feit dat een gewone trial wel stil is, maar toch door sommigen als storend ervaren wordt, is een probleem. Dat probleem verdwijnt met deze Electric Motion Pure. En ja, het is goed nieuws dat er een koppeling op zit. In het trial moet je kunnen doseren of plots optimale kracht genereren. Een koppeling is van zeer groot belang voor het occasionele opwippertje. Bovendien heb je op elektrische motoren vaak een iets vertraagde gas respons. Door een koppeling te gebruiken kun je ook dat beter beheersen. Het is nog niet evenwaardig aan de top bij de ‘normale’ trials, maar het komt in de buurt.

MotorNieuws: Spring je zomaar zonder aanpassing van je gekende trial op deze elektrische?

Wuyts: Laat het duidelijk zijn: er is een verschil en je moet wennen aan de vermogensafgifte en de gasreactie. Maar er zijn ook grote voordelen aan verbonden: je kunt hiermee op veel meer plaatsen rijden zonder ook maar iemand te storen. En met een trial heb je niet veel nodig om je te amuseren en om uren te rijden. Volgens de importeur is één batterijlading genoeg om een ganse dag te rijden. Dus ook dat is goed nieuws. Voor de toekomst is er nog een bijzonder perspectief: bij het doorwaden van riviertjes kun je met deze motor zelfs onder water rijden. Dat kan nooit met een traditionele motor. Je moet natuurlijk wel één en ander goed afsluiten. Niet alledaags, maar wel goed om weten. Het kan wat extremer dan wat we gewoon zijn. (lacht)

Goed nieuws show?

MotorNieuws: Het klinkt alsof er alleen maar pluspunten zijn.

Wuyts: (lacht) Bijna! Toch nog dit: goedkoop is hij niet hé. Zo’n elektrisch blok kan nu ook niet zo duur zijn in productie toch? En als je dat al niet als een probleem beschouwt, moet je hoe dan ook geduld hebben. Dit jaar zijn er geen motoren meer verkrijgbaar en het wordt 2022 eer er weer een aantal beschikbaar zullen zijn.

MotorNieuws: ‘t is ook altijd iets…

Technische gegevens Electric Motion Pure

MOTOR    

Type Luchtgekoelde electro motor

Batterij  Li-Ion 50,4 V

Laadtijd tot vol 3u23

Koppeling droog

Transmissie    riem

Eindoverbrenging    ketting

PRESTATIES    

Maximaal vermogen   16 pk

Maximaal koppel     60 Nm

RIJWIELGEDEELTE    

Frame     stalen trellisframe

Vering voor    Tech upsd instelbaar, 175 mm veerweg

Vering achter  R16V monoshock instelbaar, 17 mm veerweg

Stelmogelijkheden   volledig instelbaar

Veerweg v/a    120/120 mm

Rem voor  182 mm schijf met vierzuigerklauw

Rem achter     150 mm schijf met tweezuigerklauw

Banden v/a     Michelin X11

MATEN & GEWICHTEN  

Wielbasis 1.525 mm

Zithoogte 670 mm

Rijklaargewicht     74 kg

Tankinhoud     nvt

PRIJS & INFO  

Prijs     € 9643

Bekijk hier de test van de Zero FX trail motor

Geef een antwoord