avatar German OomsGerman Ooms    14 sep 2021, 18:20    0   

Montesa heeft zopas haar modelrange voor 2022 voorgesteld. Gebaseerd op ervaringen van toppers zoals Toni Bou en gericht op een zeer breed publiek.

301RR: fabrieksmotor?

Het meeste nieuws is er voor de Cota 301RR. De topper uit het gamma krijgt een Showa voorvork en leunt daarmee opnieuw een stukje dichter aan bij de fabrieksmachine van 28-voudig wereldkampioen Toni Bou. De afstelling van de nieuwe vork werd verzorgd door Montesa’s testrijder en voormalig toppiloot Amos Bilbao. Bilbao roemt de nieuwe vork om haar feeling en raffinement en stelt dat Montesa door het gebruik van deze bijzondere voorvork tegemoet komt aan de vele verzoeken van Montesarijders wereldwijd. Om het plaatje compleet te maken is de nieuwe 301RR nu ook verkrijgbaar in de zo typische Repsolkleuren. De 301RR kreeg overigens ook nieuwe software voor ontsteking en injectie en een licht aangepaste krukas voor meer koppel bij middelhoge toerentallen. De nieuwe Cota 301RR is daarmee allicht de productiemachine die het dichtst aanleunt bij een fabrieksracer. Dat gezegd zijnde was onze chef vorig jaar echt ontgoocheld toen hij met de 301RR reed en ondervond dat de motor helemaal niet deed wat hij in handen van Toni Bou duidelijk wel presteerde…

Mag het wat minder?

Voor wie het allemaal wat minder extreem ziet is er naast de 301RR ook de Cota 4RT260R. Net als de 301RR kreeg ook hij vering van Honda-dochter Showa. Verder werd de machine 5% sterker in het middengebied waardoor het aanzetten voor een hindernis vlotter en preciezer moet verlopen. Minder explosief dan de puur race-georiënteerde 301RR en net daardoor een machine die geschikt is voor zowel ervaren- als minder ervaren trialisten. Tot slot vermelden we dat de onvolprezen Montesa 4Ride nu ook volledig voldoet aan de Euro5-norm.

Verdere info: Montesa Belgium, 011/68.43.10

Geef een antwoord