avatar Thierry SarasynThierry Sarasyn    02 okt 2020, 13:24    0   

’t Is gebeurd. Met een verkoop van 22.217 motorfietsen doet de motormarkt in België het officieel beter dan vorig jaar in de eerste negen maanden. Met ruim twee maanden waarin de motordealers hun deuren dicht moesten houden, is dat zonder meer opvallend.

Hoopgevend

Wij vinden het vooral een teken dat de motor enerzijds één van de weinige goede alternatieven op het mobiliteitsprobleem is en anderzijds een bewijs van de blijvende groei van populariteit van motorfietsen. Let wel: dit gaat om de inschrijving van nieuwe gemotoriseerde tweewielers: motorfietsten, 125 cc’s en scooters. Tweedehandsmotoren en competitiemotoren (zoals motorcrossers) zitten niet in deze cijfers vervat. Met de afgelasting van alle MX wedstrijden mag je er van uitgaan dat er hoe dan ook niet veel crossmotoren verkocht werden.

Hoe je het ook bekijkt, dit is goed nieuws en het mag de importeurs een hart onder de riem steken voor 2021. De motorverkoop is niet afgeremd door de sluiting van de dealers. En hij zal ook niet afgeremd worden door het niet doorgaan van grote motorshows zoals Intermot en EICMA. Niemand weet wat er met het Salon van Brussel zal gebeuren. Gisteren publiceerden we al de eerste belangrijke modellen voor 2021, motorfietsen die normaal zouden getoond geworden zijn op het salon van Keulen. Verwacht in de komende maand een toestroom van nieuwe modellen die het volgend jaar mee kleur zullen geven.

Ander opmerkelijk feit: D’Ieteren Sport stopt als importeur van Yamaha, maar in het afscheidsjaar van het jarenlange importeurschap in België, nestelt Yamaha zich toch aan kop van de verkoopcijfers. Yamaha maakt een winst van 8,35 procent ten opzichte van vorig jaar. BMW, Honda, Kawasaki en Piaggo vervolledigen de top 5.
In die top vijf is Kawasaki het enige merk dat geen scooters produceert. Toch blijft het merk zo goed als status quo. Ook dat is straf. Ducati tuimelt met een verlies van bijna 7 procent uit de top-10 en Triumph is met een vooruitgang van 13,5 procent mooi achtste; net na Harley-Davidson en KTM.

Met nog drie maanden voor de boeg, is het laatste woord nog niet gezegd. De belangrijkste conclusie is echter dat de motormarkt het corona jaar zal overleven en dat motoren een stijgende populariteit blijven genieten. Dat laat het beste verhopen voor 2021.

Bron: Febiac
Foto: Shutterstock

Geef een reactie