avatar Thierry SarasynThierry Sarasyn    01 apr 2021, 18:31    0   

Nadat 2020 een topjaar werd in motorverkoop, heersten er best wat twijfels over Covid jaar 2021. Velen stelden zich ook vragen over de motorverkoop zonder het salon van Brussel. Die lijken nu beantwoord, want in maart ontplofte de motormarkt met een stijging van net geen 80 (!) procent ten opzichte van 2020.

Na een aarzelende start

Zonder salon van Brussel startte de motorverkoop dit jaar aarzelend. In januari werden bijna 40 procent minder motoren verkocht dan vorig jaar in dezelfde maand. Geen vliegende start dus, maar een rollende start. Februari was ook niet goed, maar maart werd een knaller. Bijna 80 procent meer motoren verkocht dan in 2020 én meteen ook de gemiddelde verkoop over de drie eerste maanden van het jaar boven die van vorig jaar getild. In totaal werden er in 2021 al 8,63 procent méér motoren verkocht dan in het eerste kwartaal van 2020. Nuance: in maart 2020 gingen de motordealers voor het eerst al dicht. Te vroeg om van een echte boom te spreken, maar het is wel duidelijk dat de verkoop niet de gevreesde terugval gekend heeft zonder de Brussels Motorshow. De eigen communicatie van de merken en hun dealers, het pop up motorsalon dat Febiac naar de dealers bracht en online initiatieven zoals motorprijzen.be werkten uitstekend.

Hoopgevend

In deze hoopgevende cijfers zien we dat zo goed als elk motormerk stevig winst boekte in maart. BMW, Honda en Kawasaki zijn na drie maanden de merken met de meest ingeschreven motorfietsen. Scootermerk Piaggio doet het als vierde opmerkelijk goed. De grote winnaar lijkt het motorrijden te zijn. Dat zit duidelijk in de lift in een jaar dat mét Covid en zonder Brussels Motorshow hoogst onzeker bleek.

Geef een reactie