avatar Jelle VerstaenJelle Verstaen    18 jul 2022, 11:50    0   

Reparto Corse, afgekort RC, is sinds jaar en dag de race-afdeling van MV Agusta. Een lettercombinatie die in de loop der jaren is doorgesijpeld naar het productiegamma van de exclusieve Italianen, en dat enkel de bast siert van de meest hoogwaardige machines die in Schiranna van de band rollen. Zopas heeft MV het doek van de 2022-versies van z’n F3 RC, Dragster RC én Turismo Veloce RC getrokken. Volg je even mee?

F3 RC

Aftrappen doen we met de F3, die sinds het verdwijnen van de F4 in het gamma opgeklommen is tot het absolute vlaggenschip van het merk. Anno 2022 krijgen de voorvorkpoten op de RC een titaniumnitride (TiN)-coating om de wrijving te reduceren én een pak lichtere wielen (-10%) wat moet leiden tot een lagere inertie (-7%).

De driecilinder perst er 147 pk en 88 Nm uit, die garant staan voor een topsnelheid van 240 km/u. Om de motor bij die snelheden onder controle te houden, is de F3 RC voorzien van instelbare tractiecontrole (8 niveaus) en ditto koppelmanagement (4 niveaus). Het rijklaargewicht van 173 kg wordt afgestopt door twee radiaal gemonteerde Brembo-vierzuigers en 320mm-schijven vooraan, terwijl een Brembo tweezuiger achteraan in een 220mm-schijf bijt.

Bovenop de quickshifter krijgt de F3 RC ook hellingshoekafhankelijk ABS, terwijl MV bij Marzocchi ging shoppen voor z’n 43mm UPSD-vork. Achteraan maakt een volledig instelbare monoshock van Sachs de dienst uit.

Dragster RC

Strippen we het kuipwerk van de F3 RC, dan blijft – na wat beitelwerk – de Dragster RC over. Die krijgt immers dezelfde alu achterbrug, Marzocchi-voorvork en Sachs-monoshock als de F3 RC. Ook de remmenwinkel (inclusief ABS) is identiek aan die op z’n gekuipte broertje.

De Dragster RC schiet er evenwel 7 pk bij in én produceert één Newtonmeter minder aan koppel. In totaal strandt de Dragster RC zo op 140 pk en 87 Nm. Mààr hij weegt dankzij het stripwerk wel 5 kg minder dan bovengenoemd exemplaar, waardoor de topsnelheid dan weer oploopt tot 244 km/u. Een verschil in waarden die je pas merkt als je ‘m helemaal uitwringt, weliswaar.

Ook opvallend is de toevoeging van een parkeerrem op de Dragster RC.

Turismo Veloce RC

Over naar de meest versatiele van de drieling: de Turismo Veloce RC. Die kan pochen met dezelfde 800cc triple in het vooronder, zij het een gemuilkorfde versie. Op de Turismo presteert het blokje 110 pk en 84 Nm. Wat een stuk logischer is op een motor die het niet zozeer van pure snelheid, dan wel van reiscomfort moet hebben. Dat mocht onze chef onlangs aan den lijve ondervinden, tijdens het vestigen van zijn wereldrecord!

Droog weegt deze knul 199 kg, waar je voor de goede orde nog eens 21,5 liter aan benzine kan bij optellen. Alles opgeteld is dat pakket nog steeds goed voor een top van 230 km/u. Beslist niet verkeerd. Afremmen gebeurt middels dezelfde Brembo-setup als op z’n twee broertjes, inclusief d

Limited Edition

Goed om weten is dat de drie RC-versies gelimiteerd zijn in aantal: zo zullen er 200 F3’s van de band rollen, en 300 stuks van zowel de Dragster als de Turismo Veloce. Als gewoon exclusief niet genoeg is, kan je ook een ‘Racing Kit’ voor je bolide bestellen. Daarmee krijg je nog extra mappings, een aangepaste uitlaatlijn (SC Project of Akrapovic) én gaat het gewicht nog een stuk naar omlaag.

Niet te lang twijfelen, als je er eentje wilt…

Geef een antwoord