Als u het bij de merknaam ‘Zeths’ hoort donderen over de oostergrens, dan is het u bij dezen vergeven. Even kaderen: Zeths is een relatief jong Chinees merk (2016) dat in tegenstelling tot veel van z’n concurrente niet zozeer op de instapmarkt mikt, maar op een eerder ‘premium’ klandizie. Terwijl het merk in z’n vaderland al scoorde met z’n V-twins, liet het onlangs de eerste beelden zien van een neoretro-racertje met een paralleltwin in het vooronder: de uiterlijk erg geslaagde ZFR 500 R!
Je kan er – zeker gezien de volle kuip en de dubbele kijkers – amper naast kijken: de Zeths ZFR 500 R is duidelijk geïnspireerd op de superbikes uit de jaren tachtig. Z’n naam geeft dan weer weg dat we z’n longinhoud vermoedelijk in de buurt van de halve liter moeten zoeken, terwijl uit patentaanvragen blijkt dat de ZFR 500 R zal kunnen rekenen op een vloeistofgekoelde paralleltwin met 180°-krukas en injectie. Die zou goed zijn voor ruwweg 50 pk en bijgevolg ook geschikt zijn voor A2-rijders.
Achter het kuipwerk steekt alvast een alu frame (zie ‘Z-tech ALU Frame’-print op de kuip), een dikke UPSD-vork met een stelwieltje op de rechter vorkpoot (stelmogelijkheden onbekend), een enkelzijdige alu swingarm, en dubbele remschijven vooraan met radiaal gemonteerde remklauwen. Die laatste zouden wel eens door Brembo kunnen geleverd worden – tenzij Zeths graag merkstickers op de kuip kleeft die helemaal niks met de machine te maken hebben. ABS zou standaard zijn.
Hoewel Zeths zijn nieuwe ZFR 500 R nog officieel moet lanceren, zou de nieuwkomer al in mei 2023 bij de dealers staan. Momenteel is de prijs nog onbekend, maar er circuleert online een prijs die tussen de 5.500 en 7.000 euro zou liggen. Voorlopig viseert Zeths vooral de Chinese thuismarkt, maar het zou het eerste merk niet zijn dat de oversteek waagt richting Europa…