avatar Gijs GilisGijs Gilis    24 nov 2021, 12:01    0   

Slechts enkele dagen na de 1290 Super Duke R Evo onthult KTM ook zijn iets minder sportieve broer, de Super Duke GT, waarin in feite de wijzigingen zijn verwerkt die bij de overgang naar Euro 5 al aan de naked bike waren doorgevoerd. De 75° V-twin voldoet aan de strengere Euro 5-regelgeving, met behoud van een maximumvermogen en -koppel van 175 pk en 141 Nm.

Antiduikfunctie

Standaard zijn drie rijmodi beschikbaar. Die kunnen worden uitgebreid met het optionele Performance- en Tech Pack. Standaard is – naar het voorbeeld van de Super Duke R Evo – de WP Apex semiactieve vering. Die beschikt over specifieke instellingen, vooral met betrekking tot de veervoorspanning. De vering kan worden aangepast aan vier verschillende situaties (rijder, rijder en passagier, rijder met bagage of volle lading) en de antiduikfunctie klinkt bijzonder nuttig. Bochten-ABS en handvatverwarming behoren ook tot de standaarduitrusting.

Navigatie

Ook het instrumentenpaneel is veranderd met de komst van een 7″ tft-unit. Dat scherm kan bediend worden met een nieuwe joystick op de linkerstuurhelft. Naast de elektronische instellingen stuur je er ook een nieuw navigatiesysteem mee aan met de naam ‘Turn-by-Turn Plus’ ofte TBT+, gemaakt via KTM Connect. Het systeem zendt instructies rechtstreeks naar het dashboard en kan vanaf het stuur worden bediend zonder de telefoon te moeten gebruiken.

Minder kilo(’s)

Ook nieuw zijn de lichtere wielen (net als bij de Super Duke R), waardoor het onafgeveerde gewicht met 1 kg is gedaald ten opzichte van het vorige model. Op de velgen liggen nieuwe Continental ContiSportAttack 4-banden. De nieuwe 2022 KTM 1290 Super Duke GT zal vanaf januari 2022 verkrijgbaar zijn. Prijzen zijn nog niet bekend.

Geef een antwoord