avatar Gijs GilisGijs Gilis    18 nov 2021, 13:57    0   

Nadat de KTM 1290 Super Duke R in 2020 volledig werd herzien, krijgt hij voor 2022 een update en een opgewaardeerde versie in de vorm van de EVO. Die laatste is uitgerust met semiactieve veren. Met een druk op de knop kan de ophanging worden gewijzigd van een straat- naar een race-setup. Er zijn in totaal drie verschillende dempingsmodi beschikbaar: Comfort, Straat en Sport. Bovendien kan de veervoorspanning van de achtervering in 10 stappen worden ingesteld, via het tft-scherm.

PRO-pakket

Als je nog meer instelmogelijkheden wilt, kun je het optionele PRO-pakket bestellen. Het biedt de extra modi Track, Advanced en Auto. Track biedt de hardste afstelling en is bedoeld voor het racecircuit en bijzonder snelle trajecten. Advanced biedt een achtvoudige instelling voor vork- en schokdemping. Auto biedt de meest intelligente dempingsmodus en past zich automatisch aan verschillende rijstijlen aan. In de stad, bijvoorbeeld, biedt hij zachte en comfortabele demping. Bij snel rijden op bergpassen past hij zich harder aan voor een agressievere rijstijl. KTM zegt dat de automatische aanpassingen onmerkbaar zijn.

Suspension Pro

Suspension Pro (inbegrepen in het PRO-pakket) heeft ook invloed op de afstelling van de veervoorspanning. Die wordt automatisch aangepast aan het gewicht van de rijder en biedt drie verschillende instellingen. Auto-Standard biedt een uitgebalanceerde geometrie. Auto-Low een ontspannen, minder agressieve en comfortabelere geometrie met een lage zithoogte. Auto-High levert een agressieve, wendbare en op de voorwielen gerichte geometrie voor het racecircuit. Suspension Pro voorkomt ook dat het voorwiel duikt bij hard remmen, de zogenaamde antiduikfunctie, hoewel deze ook kan worden uitgeschakeld.

Gashendel met korte slag

Nieuw is de gashendel met korte slag, die met 7 graden is teruggebracht tot 65 graden. De gasrespons wordt verondersteld nog directer te zijn. Het is ook bedoeld om de pols van de rijder te ontlasten.
Het vermogen van de 1.301cc-V2 blijft ongewijzigd op 180 pk en 140 Nm. Het vertrouwde blauw-oranje kleurenschema wordt aangevuld met een versie in zilver en oranje. Er is nog niet bekendgemaakt wanneer de nieuwe Super Duke R en Super Duke R EVO verkrijgbaar zullen zijn. KTM heeft het alleen over ‘binnenkort’. Ze houden zich ook in met de prijs.

Geef een antwoord