avatar MotornieuwsMotornieuws    03 nov 2021, 9:37    0   

De Yamaha XSR900 is een van de meest succesvolle mededingers in de snelgroeiende markt van neo-retro’s. Yamaha gooit voor de XSR900 nog meer klassieke designkenmerken, een pittig motorblok en robuuste mechaniek in de strijd. Om nog maar te zwijgen van het feit dat de Yamaha een blanco canvas vormt waarop eigenaars hun eigen stempel kunnen drukken. Het is een levenshouding – ook wel de Faster Sons-filosofie genoemd – die Yamaha met de nieuwste XSR900-generatie in ere heeft proberen te houden. Dat terwijl het model tegelijkertijd up-to-date is gebracht met een gelikte nieuwe look die is ontwikkeld rond een gloednieuw Deltabox-stijl alu frame.

Het resultaat is een cleane neoretro, geïnspireerd op Yamaha’s racemotoren uit de jaren tachtig. De 2022 Yamaha XSR900 heeft een minimalistisch uiterlijk met een gespierde brandstoftank, ontworpen om klanten aan te moedigen er hun eigen visie op te ontwikkelen. De gedurfde nieuwe esthetiek is mogelijk gemaakt doordat Yamaha in zijn erfgoed is gedoken met een moderne kijk op het Deltabox-chassis, een kenmerk dat oorspronkelijk in de jaren ’80 werd ontwikkeld en sindsdien een steunpilaar is geworden van Yamaha-modellen. Met een verlaagd balhoofd, een verlengde swingarm en een stijvere bovenste kroonplaat is het Deltabox-frame lichter en stijver dan z’n voorganger en is het ontworpen om de rechtuitstabiliteit te verbeteren zonder afbreuk te doen aan de wendbaarheid.

Onderhuids maakt de XSR900 gebruik van het Yamaha MT-09-platform, ondersteund door de krachtigere CP3 889cc-driecilinder, zij het getuned om een karakteristieker uitlaatgeluid te geven. De 2022 Yamaha XSR900, die is ontwikkeld volgens de Euro5-specificaties, levert 117 pk bij 10.000 tpm, en presteert een maximaal koppel van 93 Nm bij 7.000 tpm. Ook aan elektronische rijhulpjes geen gebrek: hellingshoekgevoelige tractie- en slidecontrole zijn aanwezig, en de rijder kan ook rekenen op cruisecontrole.

Ondanks het uitgeklede design met jaren tachtig-invloeden zit de XSR900 boordevol slimme details, zoals een tankdop in racestijl, een ‘verborgen’ led-achterlicht onder het duozadel en aluminium tienspaaks gesmede wielen, plus de in het oog springende enkele ledkoplamp en het 3,5-duims tft-dashboard.

Maar de kern van de XSR900 is de aanmoediging om de Faster Sons-filosofie van individualiteit te omarmen, met een reeks accessoires die ontworpen is om eigenaren de kans te geven hun eigen unieke stempel op het uiteindelijke ontwerp te drukken. Desalniettemin heeft het standaard kleurenschema een geheel eigen aantrekkingskracht, aangezien het is geïnspireerd op de kleuren van de GP-winnaars van de jaren 80.

2022 Yamaha XSR900 in het kort

  • Historisch door Yamaha Racing beïnvloed ontwerp
  • Hoogwaardige details en eersteklas materialen
  • Flexibele en ontspannen zitpositie
  • Karakteristieke XSR ledverlichting
  • Verborgen ledverlichting achteraan
  • Moderne kijk op historische kleuren
  • Rijhulpsystemen, 6-assige IMU
  • Traction Control (TCS), Slide Control (SCS), Brake Control (BC) en Front Lift Control (LIF).
  • Krachtige 889cc driepitter met hoog koppel
  • QSS, cruisecontrol en A&S-koppeling
  • Lichtgewicht CF-gegoten chassis in Deltabox-stijl
  • Lichtgewicht SpinForged-velgen
  • Hoogwaardige instelbare wielophanging
  • Dubbele remschijven van 298 mm voor met Brembo-hoofdcilinder
  • Voetpedalen van gesmeed aluminium
  • XSR900-specifiek subframe met laag profiel en opklapbare passagiersvoetsteunen
  • Volledige LED-indicatoren
  • Spiegels bij handgrepen
  • Bewerkte bovenste drievoudige klem
  • Op race geïnspireerde brandstoftank van 15 liter met vuldop in racestijl

Geef een antwoord