Het zweet in ons motorpak is amper opgedroogd na de test van de CFMoto 800NK, of daar zijn de Chinezen al met hun volgende worp. Met de 700MT zet het merk een nieuwe, bijzonder knap geprijsde trail in de markt.
Toch een bijzondere keuze, van CFMoto: de nieuwkomer wordt volgens de eerste berichtgeving immers niet de vervanger van de 650MT, maar zou zich tussen de 650MT en de met KTM-motor uitgeruste 800MT in nestelen. Ook de moderne styling zit – net zoals de motor – mooi tussen beide modellen in.
Met het stalen buizenframe, de 43mm UPSD-vork (140mm veerweg) en monoshock (45mm veerweg) achteraan en de 17-duimswielen mikt CFMoto duidelijk meer op de weg. In dat frame treffen we geen afgeleide van het ER6-blok, zoals op de 650MT, wél de 693cc staande twin uit de 700CL-X. Die tikt 70 pk aan bij 8.500 omwentelingen en 68 Nm bij 6.500 tpm, en kan teruggeschroefd worden voor het A2-rijbewijs. Afremmen gebeurt middels 300 mm remschijven met J.Juan remklauwen.
Het totaalpakket behoudt een zekere toegankelijkheid, met een zadel van 820 mm (een zadel van 840 mm is optioneel verkrijgbaar) en een leeggewicht van 218 kg. De brandstoftank van 18 liter belooft een grote actieradius. De uitrusting omvat een verstelbaar windscherm, volledige LED-verlichting, een 5-inch TFT snelheidsmeter, USB type A en C poorten en handbeschermers.
De CFMoto 700MT staat deze maand nog bij de Europese dealers in Nebula White (wit) en Nebula Black (zwart), en komt standaard met 5 jaar garantie. Of hij ook naar België komt, is op dit moment niet duidelijk. Daardoor kunnen we voorlopig weinig kwijt over de prijs. Maar om u een idee te geven: in Frankrijk kost de 700MT nét geen 7.000 euro. Waardoor hij wel eens een taaie klant zou kunnen worden voor de huidige middenklasse trails…