avatar Gijs GilisGijs Gilis    05 mei 2022, 14:30    0   

Voor 2023 hebben de Japanse Kawasaki-ingenieurs, op basis van directe feedback uit het AMA Supercross en MX2-kampioenschap, de KX250 verder ontwikkeld. De belangrijkste veranderingen zijn die in het motorblok. In de cilinderkop zijn de inlaatkleppen smaller geplaatst (van 37 mm naar 35,5 mm), wat in combinatie met een grotere speling bij de klepzittingen zorgt voor een efficiëntere cilindervulling en een betere verbranding voor meer piekvermogen. Hiernaast is de inlaat vlakker en is de upstream-injector verplaatst naar de onderzijde van de inlaat. De kleppen zelf zijn kleiner geworden wat bijdraagt aan een hogere betrouwbaarheid.

Meer koppel

Een langere uitlaatbocht (457 mm naar 557 mm) zorgt voor meer koppel in het lage en middelhoge toerengebied, terwijl ontstekingstiming opnieuw afgesteld is op de veranderingen in het motorblok. Verder is er een langere eerste versnelling en is ook de tweede versnelling aangepast voor een soepelere overgang.
Ook de vering werd verder verfijnd. De herziene oliehoogte in de voorvork draagt bij aan de geoptimaliseerde veerkarakteristiek. Aan de achterzijde is de vering nu voorzien van een hardere compressiedemping welke bijdraagt aan veerprestaties zonder dat dit ten koste gaat van het rijcomfort.

Betere tractie

Andere verbeteringen aan het chassis zijn de 10 mm bredere achterband voor betere tractie. De voetsteunen zijn 5 mm breder geworden en 3 mm naar achteren geplaatst voor een betere grip en meer gevoel waardoor het makkelijker is om meer druk uit te oefenen. De montagepunten van de voetsteunen zijn van aluminium waar deze voorgaande jaren nog van staal waren. Samen met andere gewichtbesparende maatregelen in de vering compenseren deze het extra gewicht van de bredere achterband.
De nieuwe Kawasaki KX250 staat medio juli bij de officiële Kawasaki Motocross dealers. De prijs wordt later bekendgemaakt.

Geef een antwoord