Yamaha gaat een stapje verder met de Tracer 9 GT en lanceert voor 2023 een ‘GT+’-versie. Die is voorzien van een millimetergolfradar, Adaptive Cruise Control, een radargekoppeld Unified Brake System, elektronische ophanging, intelligente rijmodi, geconnecteerde tft-displays en geïntegreerde Garmin-navigatie.
De Tracer 9 GT+ is de eerste Yamaha die is uitgerust met Adaptive Cruise Control (ACC) en ’s werelds eerste motor met een radargekoppeld Unified Brake System (UBS). Het systeem is een actief ontwerp dat een betere controleerbaarheid biedt door gebruik te maken van gegevens van de millimetergolfradar en de 6-assige IMU om de remkrachten voor en achter te ondersteunen en te reguleren, via de hydraulische krachtbron van Bosch die de controle en afwijking van het remsysteem optimaliseert. Het radargekoppeld Unified Brake System is gekoppeld aan de elektronische wielophanging en ondersteunt en regelt niet alleen de remkracht vooraan en achteraan, maar past ook de demping van de voor- en achterwielophanging aan om de stabiliteit van het chassis te handhaven.
Tracer 9 GT+-rijders hebben de keuze uit drie verschillende thema’s op het nieuwe tft-scherm. Van een strakke, hedendaagse look, een gestripte sportstijl, tot een visuele identiteit geïnspireerd op het Jin-Ki Kanno-ontwikkelingsideaal van Yamaha. Smartphoneconnectiviteit is standaard aanwezig op de Tracer 9 GT+. Dankzij een Communication Control Unit kunnen rijders hun smartphone aan de machine koppelen met behulp van de gratis MyRide-app van Yamaha. Via de Garmin Motorize-app kan er via de smartphone genavigeerd worden op het tft-scherm. In tegenstelling tot conventionele cruisecontrolsystemen, die uitschakelen wanneer een rijder de koppeling gebruikt of schakelt, kunnen Tracer 9 GT+-rijders schakelen met de nieuwe 3e generatie quickshifter, zelfs wanneer de ACC actief is.
Het nieuwe elektronisch gestuurde veersysteem KADS (KYB Actimatic Damper System) is samen met KYB ontwikkeld. Dit veersysteem voor en achter wordt aangestuurd door de 6-assige IMU die verschillende sensoren controleert en automatisch de dempingskrachten aanpast via de Hydraulische Unit (HU) en de Suspension Control Unit (SCU). KADS kan worden ingesteld in de stand Sport of Comfort en past zich aan de meest uiteenlopende rijstijlen aan door de dempingskrachten voortdurend aan te passen aan de heersende rijomstandigheden.
De Tracer 9 GT+ heeft van een verfijnde D-Mode (de selectie van het motorkarakter) die nu volledig is geïntegreerd met de 6-assige IMU van de machine en het uitgebreide pakket aan hellingsgevoelige rijhulpmiddelen. De rijder kan kiezen uit vier geïntegreerde rijmodi: Sport, Street, Rain of Custom – die nu allemaal samenwerken met de selectie van het motorkarakter (D-modus), de tractiecontrole, de slide control, de lift control en de elektronische dempingscontrole van de ophanging. Nieuw ontworpen stuurschakelaars met een joystick en een home-knop stellen de bestuurder in staat om een groter aantal functies makkelijker te bedienen. De schakelaarclusters zijn verlicht, zodat ze in het donker gemakkelijker te herkennen en te gebruiken zijn.
Het in hoogte verstelbare bestuurderszadel is opgewaardeerd met nieuwe vulling en een herziene vorm voor meer comfort. Voor een beter gevoel is de diameter van de achterrem met bijna 9 % vergroot tot 267 mm. De Tracer 9 GT+ wordt aangeboden in twee exclusieve meerkleurige kleurstellingen: Icon Performance en Power Grey. Beide kleurstellingen maken gebruik van een met de hand gesplitst lakontwerp.