avatar Gijs GilisGijs Gilis    23 nov 2021, 17:32    0   

We kennen de Bimota KB4 al sinds het eerste concept op de 2019 EICMA-show. Door de pandemie moest de retrogestileerde sportmotor wachten op zijn introductie. Maar verwachtingsvol klopt ons hart, want de KB4 is klaar voor de spotlights. We wisten dus wel al een beetje over deze motorfiets, nog voor zijn debuut. Naast de Bimota KB4, presenteert het merk ook een meer vintage geïnspireerde KB4 RC, met aanzienlijk minder kuipwerk.

Bimota KB4 RC

Radiator onder het zadel

De KB4 en RC krijgen dezelfde krachtbron als de Kawasaki Ninja 1000SX, want Kawasaki heeft een groot deel in de pap te brokken bij Bimota. Dat betekent een maximaal vermogen van 142 pk uit het 1.043cc vier-in-lijn-blok. Maar waar we echt – letterlijk – warm van worden, is dat Bimota de radiator van de KB4 verplaatst heeft naar onder het zadel, waardoor de koelvloeistof via een gigantisch kanaal naar achteren wordt geleid.

Slechts 187 kg droog

De vering wordt verzorgd door Öhlins, met FG R&T 43mm NIX30-vorken en een TTX36-achterschokdemper. Deze onderdelen zijn verbonden met OZ gesmede aluminium wielen, die zijn voorzien van Pirelli-banden. De voorremmen worden bediend door Brembo Stylema-remklauwen, gekoppeld aan dubbele 320mm-remschijven. Bimota claimt een droog gewicht van 187 kg, maar het is niet duidelijk wat dat zal zijn als alle vloeistoffen zijn getapt.

Geef een antwoord