avatar Gijs GilisGijs Gilis    07 jul 2021, 17:46    0   

BMW heeft een wel heel aparte elektrische scooter voorgesteld. Zijn naam is de CE 04 en hij luidt voor BMW Motorrad een nieuw tijdperk in. Met deze oplaadbare scooter wil de Duitse gigant al zijn toekomstige nieuwe modellen gericht op stedelijke mobiliteit elektrisch maken. En met de CE 04 is die toekomst feitelijk al gearriveerd en bevinden we ons in een heden waarin steeds meer voertuigen vastzitten aan een stekker.

Design

Met uitzondering van de voorkant, die herinnert aan de huidige scooters in het BMW-gamma, is het design nogal… speciaal. Er wordt gespeeld met strakke vormen, volle 15-inch wielen en een zwevend zadel. Het helmcompartiment bevindt zich traditioneel niet onder het zadel, maar aan de rechterzijde van de scooter. Ook de onvermijdelijke connectiviteitsoplossingen zitten erop, zodat je eenvoudig je smartphone kunt koppelen.

Vermogen, actieradius en oplaadtijden

De technologie van de BMW CE 04 is afgestemd op het gebruik waarvoor hij werd ontworpen, namelijk stadsverkeer. Het vermogen bedraagt 42 pk (31 kW), waarmee je binnen 2,6 seconden naar 50 km/u snelt. Zijn maximumsnelheid is 120 km/u. De CE 04 is ook verkrijgbaar met 31 pk (23 kW). Met de 60,6 Ah (8,9 kWh) accu heb je een actieradius van ongeveer 130 kilometer (100 km voor de versie met beperkt vermogen). Verder is de CE 04 uitgerust met een onderhoudsvrije riemaandrijving.

Laadmogelijkheden

De lithium-ionbatterij wordt opgeladen door het geïntegreerde oplaadapparaat, die je kunt aansluiten op stopcontacten, maar ook op openbare oplaadstations. Een volledige lading vanaf 0 duurt 4 uur en 20 minuten. Met de optionele snellader met een vermogen tot 6,9 kW (2,3 kW is het standaardniveau) daalt de oplaadtijd tot 1 uur en 40 minuten van 0 tot 100 en 45 minuten van 20 tot 80 procent. De laadkabel van 2,3 kW wordt standaard meegeleverd.

Technologie

De BMW CE 04 is ontwikkeld rond een buisvormig frame uit één stuk. Het veersysteem bestaat uit een 35 mm telescoopvork en een enkele swingarm met monoshock aan de achterzijde. ASC (Automatic Stability Control) krijg je standaard. DTC (Dynamic Traction Control), dat vergelijkbaar is met ASC op BMW-verbrandingsmotoren, is een optie. Drie rijmodi zijn standaard: Eco, Rain en Road, terwijl Dynamic een optionele extra is. Met de modi kan je kiezen hoeveel de batterij verbruikt, afhankelijk van weers- en wegomstandigheden en rijstijl. Tot de standaarduitrusting behoort een 10,25-inch tft-display met kaartweergave en connectiviteitsfuncties.

Kleurtjes

De BMW CE 04 is verkrijgbaar in Light White, aangevuld met matzwarte delen aan de voor- en zijkanten. Op verzoek is het mogelijk de look te upgraden met de Avantgarde-bekleding in Magellan Grey metallic, aangevuld met een zwart/oranje zadel, een oranje deflector en diverse graphics. De vanafprijs bedraagt 12.650 euro.

Geef een antwoord