Een wervelwind. Dat is het minste dat je kan zeggen over de opmerkelijke passage van CFMoto op de Beijing International Motorcycle Show. Het merk onthulde maar liefst zes (6!) nieuwe modellen in één keer, waarvan de gloednieuwe CL-C-familie misschien nog het meest in het oog sprong. Een Chinese middenklasse cruiser én bobber, die meer in hun mars hebben dan enkel mooi ogen.
Net zoals bij de grote broers 700 CL-X is de CL een afkorting voor Classic, waar in het geval van CFMoto steeds een neoretrosaus over gegoten is. De C staat dan weer voor Cruiser, en het voorzetsel 700 (een verwijzing naar de 693cc twin) ruimt plaats voor het prefix 450 – wat op zijn beurt richting CFMoto’s 450cc grote, staande twin lijkt te wijzen.
In Beijing waren meteen twee varianten te zien op het concept: een cruiser met een duozit en een bobber met een solozadel en clip-ons. De cruiser zou volgens de Chinese motorbouwer als eerste op de markt komen, en zou dicht bij een finale productieversie staan.
Over de technische details houdt het merk de lippen stijf op elkaar, maar het is erg waarschijnlijk dat ook op deze telg de 449 cc staande twin van de 450 SR en 450 NK gebruikt zal worden, die goed is voor 47,6 pk en 39 Nm. Het stalen buizenframe lijkt op het eerste zicht op dat van bovengenoemde modellen, al is de wielbasis duidelijk langer, en voor de eindoverbrenging koos CFMoto voor een riem in plaats van een ketting. Voorts springt de UPSD-vork in het oog, en lijken de centraal geplaatste monoshock en radiale J.Juan voorrem ongewijzigd overgenomen.
Wanneer ze precies komen en wat ze moeten kosten, is momenteel niet duidelijk. Maar de 450 CL-C’s zouden wel eens een leuk alternatief kunnen zijn voor Honda’s CMX500 Rebel en Kawa’s Vulcan S… We houden jullie op de hoogte!