avatar Thierry SarasynThierry Sarasyn    11 feb 2021, 16:24    0   

MV Agusta toonde deze middag de nieuwe Brutale en Dragster line up voor 2021. Dat de goed gestijlde Italianen Euro5 blokken kregen, was te verwachten. Maar er is veel meer:

De 2021 Brutale RR heeft een Euro5 blok, maar behoudt zijn 140 pk.

Brutale familie

Het driecilinderblok met contra-roterende krukas behoudt zijn vermogen van 140 pk en kreeg een boel interne aanpassingen waardoor het een vlottere en meer precieze werking krijgt. De grootste stap vooruit zit in de elektronica, waar het nieuwe e-Novia aan de basis ligt voor het IMU inertie platform. Zinloos om alles op te sommen wat de elektronica controleert, zonder het risico te lopen dat u voor het einde van de opsomming afhaakt. Laten we het er bij houden dat de Brutale elke denkbare optie in elektronica biedt. Ook de meer zichtbare elektronica ging er op vooruit, bewijs daarvan is het nieuwe 5 inch TFT dashboard.

Ook SCS versies en een Rosso

MV Agusta bouwt ook met de nieuwe Brutale reeks aan het SCS gamma. Dat wil zeggen dat de Rekluse koppeling ervoor zorgt dat je niet aan de koppeling moet raken om te stoppen of te starten. Met andere woorden: aan het stoplicht ga je vol op het gas. De koppeling Ć©n de elektronica regelen de rest en in principe moet dat leiden tot de snelst mogelijke start. We gaan het graag eens na met een SCS model aan de ene kant en een standaard Brutale met een toprijder aan de andere.

Naast de RR en RR SCS uitvoeringen is er ook een Brutale Rosso in de 2021 Brutale familie. Die is een beetje soberder, ook in zijn vermogens afgifte. Die is maximum 112 pk. Van de Rosso is er ook een 35 kW versie beschikbaar.

Dragster familie

Gek dat er nog iets brutaler bestaat dan een Brutale, maar dat is toch wat we vinden van de heerlijke agressieve Dragster. Die geniet vanaf 2021 ook van de inwendige veranderingen aan het blok, is schoon genoeg om aan de Euro5 norm te voldoen en heeft nog steeds 140 pk. Ook hier een uitgekiend elektronica pakket met een waslijst aan mogelijkheden. De Dragster kreeg ook een verbeterde koppeling met een (nog) beter functionerende quickshifter van de derde generatie. Er is ook een nieuw zadel en de LED koplamp heeft ā€“ met dank aan de nieuwe IMU ā€“ ook een cornering functie. Een mini ā€“ mini-kuipje zorgt voor een beperkte omleiding van de rijwind aan het dashboard en hopelijk voor een deel van het lichaam van de rijder. Het nieuwe uitlaatsysteem ziet er goed uit, moet goed klinken en helpt bij het halen van de Euro5 norm.

RC versie en Rosso

Allemaal goed en wel, maar als je de krullen aan de Akrapovic van de RR RC versie met racekit ziet, overweeg je ernstig om naar een land te gaan waar de Euro5 normen niet van kracht zijn. Dat zijn er, buiten Europa, nogal wat. De RC versie zonder racekit valt op door zijn gesmede wielen, het andere zadel, het overvloedig gebruik van carbon en de kleurstellingen die aanleunen bij die van de MV raceteams. Om het verschil in de afstelling van de ophanging te zien, moet je wel heel goed kijken.

Naast de RR en RR SCS uitvoeringen is er ook een Dragster Rosso in de 2021 Dragster familie. Die is een beetje soberder, ook in zijn vermogens afgifte. Die is maximum 112 pk. Van de Rosso is er ook een 35 kW versie beschikbaar.

Gerelateerd:

Lees ook: Eerste test MV Agusta Super Veloce

Meer weten over het 2021 gamma Brutales en Dragsters?

Geef een reactie