avatar Gijs GilisGijs Gilis    09 jul 2021, 16:49    0   

Harley-Davidson heeft op 13 juli een wereldwijde onthulling in petto van zijn vloeistofgekoelde 1250 custom. De motorfiets werd drie jaar geleden als een concept gepresenteerd. Details over de productieversie zijn eerder dan gepland naar buiten gekomen, dankzij officiële typegoedkeuringsdocumenten.

Sportster S

We weten nu dat de nieuwe machine de naam Sportster S zal dragen, wat bevestigt dat deze vloeistofgekoelde DOHC-machine de opvolger is van de langlopende Sportster-lijn van luchtgekoelde V-twins. De officiële benaming van het model is RH1250S, in lijn met de Pan America waarmee hij zijn 1.252cc Revolution Max-blok deelt. De benamingen van de adventure modellen zijn RA1250 voor het basismodel en RA1250S voor de Pan America 1250 Special.

Weinig verrassingen

Het feit dat Harley-Davidson in 2018 een concept voor de nieuwe Sportster S toonde, en de productieversie sindsdien regelmatig liet zien, betekent dat er weinig verrassingen zijn als het gaat om het uiterlijk van de motorfiets. Maar dit zijn wel de eerste definitieve technische details die naar buiten komen. Het blok mag dan in wezen hetzelfde Revolution Max 1250-ontwerp zijn als dat van de Pan America, maar het is teruggebracht van 150 naar 121 pk, met een aanzienlijk lager piektoerental. Dit zou een aanwijzing kunnen zijn dat het variabele kleptimingsysteem van de Pan America niet wordt gebruikt op de Sportster S, wat de complexiteit en de kosten zou helpen drukken.

Niet langzamer dan Pan America

Het koppel is ook verlaagd, zij het met een kleinere waarde. De Sportster S heeft een vermogen van 123,4 Nm bij 6.000 tpm, terwijl de Pan America goed is voor 127,5 Nm bij 6.750 tpm. Ondanks een vermindering in vermogen en koppel is de Sportster S niet langzamer dan de Pan America. In de typegoedkeuringsdocumenten staat dat de maximumsnelheid 220 km/u is, hetzelfde als de Pan America.

228 kg rijklaar

De Sportster S heeft een goedgekeurd gewicht van 228 kg rijklaar, inclusief een volle tank brandstof. Dat is zo’n 30 kg minder dan de Pan America 1250 Special in dezelfde staat en zo’n 17 kg minder dan de basis Pan America. Met minder massa is er ook minder behoefte aan remkracht, dus gebruikt de Sportster S een enkele voorschijf in plaats van de dubbele remschijven van de Pan America.
Mochten er nog vragen zijn, dan worden die bij de officiële onthulling van de motor op 13 juli beantwoord. Maar je mag gerust stellen dat Harley-Davidson de gang er goed in heeft. Op 28 juli gaan we rijden op de nieuwe Harley-Davidson. De motor wordt gepresenteerd in de UNESCO Werelderfgoed-kolenmijn Zeche Zollverein in Essen.

Geef een antwoord