avatar Jelle VerstaenJelle Verstaen    07 feb 2022, 16:08    0   

Husqvarna moeten we jullie al lang niet meer voorstellen: het van oorsprong Zweedse merk bakt al even zoete broodjes onder de vleugels van het Oostenrijkse KTM. Maar het weet, met dank aan designklepper KISKA, steevast een leuke twist te geven aan de platformen die het met z’n oranje leenheer deelt. Getuige daarvan zijn sinds enkele jaren de Vit- en Svartpilen. Erg knappe variaties die aanvankelijk op basis van de 690 Duke werden gebouwd (701 genaamd), maar uiteindelijk ook kleine broertjes kregen met zowel 401- als 125-versies. Bajaj Auto produceert alle drie de motorfietsen in India. In dezelfde fabriek wordt ook de 390-reeks van KTM geproduceerd, bestaande uit de Duke, RC en Adventure. Voor 2022 krijgen die laatste telgen van de familie een pak nieuwe kleurtjes, en zijn er nieuwe versies voor de 401’s.

De Husqvarna Svartpilen 125 wordt zoals gekend aangedreven door de vloeistofgekoelde eencilindermotor uit de 125 Duke die 15 pk en 12 Nm aan koppel levert. Deze motor is gekoppeld aan een standaard zesversnellingsbak. Het kleinste ‘Pijltje’ kan als vanouds rekenen op een trellis frame met UPSD-vork en een verstelbare monoshock achter. Schijfremmen voor en achter en een enkel-kanaals ABS-systeem zorgen voor de remwerking. Een heerlijke compagnon de route voor A1-rijders. De 401-broertjes zijn dan weer op de 390 Duke ge├źnt en zijn op de A2-rijder gericht. De Vitpilen en Svartpilen zien er in wezen identiek uit, al zijn er subtiele verschillen tussen de twee. Het stuur van de Svartpilen, bijvoorbeeld, is recht en hoog. De Vitpilen, daarentegen, heeft een lager clip-onstuur. De Svartpilen is ook uitgerust met Pirelli Scorpion Rally STR banden die in wezen licht terreinwerk aankunnen.

Voor 2022 heeft Husqvarna de styling van de twee straatmotoren opgefrist. Zowel de Svartpilen 125 als de 401 hebben een iets subtielere look gekregen. Voor de Svartpilen 401 is dat een rist donker geverfd kuipwerk, terwijl het subframe in de bronskleurige tint van het motorblok is gedoopt. De Vitpilen 401 blijft z’n witte zelve, maar het subframe krijgt de zilveren kleurstelling van de badge op de tank. Voor beide 401’s is er ook een ‘Heavy Duty’-versie beschikbaar. Dat houdt in dat de spaakwielen ingeruild zijn voor respectievelijk lichtmetalen 8- of 5-spaaks wielen. De Svartpilen 125 komt in twee kleurtjes: de ene versie volgt de kleurstelling van de Svartpilen 401, de tweede combineert het zilver van de Vitpilen 401 op het kontje met een matgrijze tint op de bast. Knappe livreien, hoe je ’t ook draait of keert.