avatar Jelle VerstaenJelle Verstaen    19 sep 2022, 10:50    0   

De coronacrisis is nog niet volledig verdwenen in de achteruitkijkspiegels. En toch durven wij gokken dat het gros van onze lezers er wel nog steeds de gevolgen van voelt. Niet zozeer in de negatieve zin: een groot deel van de Belgen werkt immers nog steeds (gedeeltelijk) van thuis uit. Een zilveren randje aan een gitzwarte donderwolk. Maar onderzoek van de FOD Mobiliteit en cijfers van Vias voegen daar nog een schitterende rand aan toe. Door dat zogenaamde telewerken werden niet enkel 3.000 letselongevallen vermeden, er vielen naar schatting ook 242 zwaargewonden en 35 verkeersdoden minder te betreuren door dat ’thuiswerk’. Geweldig.

35 miljoen kilometer minder

Uit een onderzoek bij 1.250 werknemers zou blijken dat ongeveer een derde van de Belgen nog steeds minstens een dag per week telewerkt. De Brusselaars zijn koplopers qua telewerk met 43 procent van de respondenten. Op de voet gevolgd door de Vlamingen (33 procent) en de Walen(28 procent). Meer telewerk, minder pendelaars onderweg en dus ook een pak minder kilometers die gemaakt dienen op onze wegen. Op die manier zoude we dagelijks maar liefst 35 miljoen kilometer minder rijden in ons land – waarvan bijna de helft in de auto of op de motor.

Op basis daarvan berekende Vias dat er vorig jaar 3.000 letselongevallen vermeden moeten zijn – goed voor 242 zwaargewonden minder en 35 geredde levens. In dat opzicht vindt FOD Mobiliteit het een absolute must om telewerk verder te promoten. “Dat is belangrijk om de doelstelling ‘All for Zero’ te kunnen bereiken”, klinkt het. Dat is de federale ambitie om het aantal verkeersdoden te halveren tegen 2030 en naar nul te herleiden tegen 2050. En daar kunnen we met z’n allen moeilijk iets op tegen hebben, nietwaar? All for Zero, van thuis uit!

Bronnen: FOD Mobiliteit, Vias

Geef een antwoord