avatar Jelle VerstaenJelle Verstaen    07 feb 2022, 15:13    0   

De toekomst van de verkeersveiligheid hangt steeds meer af van de intelligentie van onze voertuigen. Om correct te kunnen denken en handelen is het van essentieel belang dat ze kunnen zien en – in het geval van tweewielers – ook gezien worden. Kleinere voorwerpen met een kleiner reflecterend oppervlak zijn niet altijd correct te detecteren. Uit een studie van Dynamic Research Inc. uit 2016 bleek dat motorfietsen in 40% van de gevallen niet correct werden gedetecteerd door de radar. Sindsdien hebben autofabrikanten (en hun toeleveranciers) veel gedaan om het gezichtsvermogen van hun ADAS-systemen te verscherpen. Maar het probleem is dat ze een te klein object moeten spotten.

Een probleem dat zich ook al meer dan een eeuw voordoet op zee, waar grote schepen zelfs kleine boten moeten kunnen opsporen. Het waren de kleine boten die het probleem oplosten door zichzelf beter zichtbaar te maken met radarreflectoren. Cilinders of bollen die het werk van de radar vergemakkelijken. Het principe is hetzelfde als dat van reflectoren, maar in plaats van licht reflecteren ze radiogolven.

Het is uiteraard onmogelijk om dergelijke voorwerpen op een motorfiets of scooter te monteren, gezien hun vorm en afmetingen. Maar er is een tweede manier. Piaggio heeft een radarreflector gepatenteerd die niet gebaseerd is op de fysische eigenschappen van het voorwerp. Maar eentje die, nadat hij de radiogolf heeft ontvangen, die in versterkte vorm terugzendt. Dit apparaat kan Piaggio gemakkelijk installeren, bijvoorbeeld in koplampenĀ en achterlichten, zodat het bijna 360Ā° bestrijkt. Het systeem bestaat uit slechts een paar relatief goedkope elektronische componenten, dus hopelijk volgt een uitrol naar het hele gamma spoedig.