Schijn bedriegt: wie deze ietwat braaf ogende scooter voor een zoveelste, retro aandoende snorfiets had versleten, kan er niet verder naast zitten. De Piper Moto J1 is het geesteskind van voormalig Formule 1-ingenieur John Piper, en herbergt een spreekwoordelijke kernbom onder het carbon kuipwerk.
We vergeven het u als u de naam John Piper niet kent. Nochtans verdiende de man meer dan z’n strepen in de autosport, waar hij decennialang samenwerkte met Formule 1-teams als Williams, Benetton en Jaguar. Hij was daarenboven betrokken bij de ontwikkeling van de Suzuki GSX-R 600 en de Petronas Superbike. Geen pannenkoek, dus. Sinds 2013 werkt Piper in Londen ook aan z’n eigen projecten, onder de naam Piper Moto.
Het eerste model dat uit dit nieuwe avontuur is geboren, is de J1, een soort ‘superscooter’ met retrolooks. Onder het carbon kuipwerk ligt KTM’s LC4 690 watergekoelde ééncilinder, die goed is voor een vermogen van ruwweg 70 pk. Het krachtige blok huist in een TIG-gelast chroom-molybdeenstalen frame, steunt op een 43mm UPSD-vork van WP en een ExeTC-monoshock, met daaronder 17″-wielen en radiaal gemonteerde Brembo-vierzuigerremklauwen. Dankzij een geautomatiseerde zesbak, schakelt de scooter met een simpele duimdruk op de schakelaar op het stuur. In combinatie met het drooggewicht van amper 160 kg haalt de J1 een top van ruim 200 km/u en tik je hellingshoeken aan tot 52 graden.
Voorlopig is de J1 enkel via de website van Piper Moto te bestellen, voor een vrij pittige 35.000 euro. Zit daar niet bij inbegrepen: de kostprijs van het KTM-blok…