avatar German OomsGerman Ooms    23 okt 2023, 17:26    0    Long Read 7 minuten   

Samen met de honderdste verjaardag als motorbouwer viert BMW dit jaar de geboorte van de zesde generatie van de GS. In de voorbije 43 jaar liepen er goed een miljoen GS’en van de band en de laatste 13 jaar was de GS ononderbroken de best verkochte motorfiets in Europa en ver daarbuiten. En nu schakelen de Duitsers nog een versnelling hoger. Hou je vast voor de nieuwe R 1300 GS!

Geen boutje of schroefje bleef ongemoeid. De R&D afdeling begon letterlijk met een wit blad.

Honger

Er vloeide de voorbije maanden al veel inkt over de 2024 BMW R 1300 GS. Collega Gijs G. (de neef van Jessie J.) was aanwezig op de statische presentatie enkele weken geleden in München en liet u kennismaken met heel wat technische lekkernijen. Maar nu is het dus eindelijk zo ver: we gaan rijden met de meest geanticipeerde machine van de laatste jaren. Plaats delict: Malaga.

“Voor het eerst in 43 jaar stel ik bij mezelf een soort van hongerigheid vast die geen enkele andere GS eerder bij me heeft opgewekt.”

De volgende ochtend staat er een klein legertje GS’en klaar voor ons hotel. En om stipt 8 uur krijg ik de sleutel van ‘mijn’ GS. Een witte standaard R 1300 GS, onder meer voorzien van het optionele elektrisch verstelbare windscherm. In m’n ooghoek zie ik de R 1300 GS Trophy’s staan waarmee we in de namiddag het terrein zullen induiken. En voor het eerst in 43 jaar stel ik bij mezelf een soort van hongerigheid vast die geen enkele andere GS eerder bij me heeft opgewekt. Wat een verschil!  Het industriële en naar mijn gevoel nooit echt afgewerkte design van de vorige versies wordt vervangen door een veel slankere en dynamische lijn. De evolutie van een kleine mobilhome naar een verfijnde machine die snelheid, kracht en passie uitstraalt. Zalig.

De zesde generatie en de eerste. Mooi om zien.

BMW R 1300 GS = Kraftpaket

Die indruk wordt nog versterkt eens je plaatsneemt op het zadel. Dit is een totaal andere motor dan z’n voorganger. Alles voelt compacter aan en is dat ook. Hoewel de wielbasis met 1.518mm zelfs langer is dan bij de R 1250 GS is de machine een stuk ranker. De zitpositie is daardoor anders, maar voortreffelijk en toch ook weer herkenbaar GS. Die herkenbaarheid is er ook wanneer je de volledig nieuwe boxer sleutelloos wakker maakt. We starten op een koude, natte ondergrond voor een ritje van zo’n 130 km. Uit de vier mogelijke rijmodi (Eco, Rain, Road, Enduro) kies ik de eerste kilometers voor Rain. Gelukkig klaart het snel op en wordt de ondergrond steeds beter waardoor we met de modusknop op de rechter stuurhelft vlot naar de Road-modus kunnen overstappen. Meteen wordt duidelijk wat deze nieuwe GS in z’n mars heeft. 149 Nm bij 6.500 opm aan koppel en 145 pk bij 7.750 opm zijn overweldigend. Maar het is vooral de manier waarop het vermogen wordt vrijgegeven die indruk maakt. Reeds vanaf 1.500 toeren is er meer dan 100Nm beschikbaar en dat voel je. De nieuwe GS ist ein Kraftpaket!

Je kan probleemloos in zesde versnelling bij 60 km/u het gas openen en in één ruk Airbusgewijs gestuwd worden naar een top van zo’n 225 km/u.  Indrukwekkend. Hoe sportiever je rijdt, hoe beter de boxer tot z’n recht komt. Dat geldt ook voor de quickshifter. Die durft bij deellast in de eerste drie versnellingen weleens missen maar doet het uitstekend wanneer er iets sportiever wordt gereden.

Gemakkelijk, stabiel, wendbaar

Door de combinatie van een 12 kg lager rijklaar gewicht (waarvan 1 liter minder tankinhoud …) en de veel compactere bouw zijn ook de stuureigenschappen van de 2024 BMW R 1300 GS aanzienlijk verbeterd. Met de langere achtervork en de hertekende Evo Telelever voorvering stuurt de nieuwe GS niet alleen heel gemakkelijk maar is hij ook bijzonder stabiel. En de stabiliteit gaat niet ten koste van de handelbaarheid bij lage snelheden. De werking van de nieuwe elektronisch gestuurde vering mag toegevoegd worden aan het lijstje van geslaagde vernieuwingen.

Zoals vrijwel alle andere instellingen wordt ook de verstelbare ruit bediend door een interface van twee knoppen en het bekende scrolwiel op de linker stuurhelft en het overzichtelijke dashboard. Je hebt dus geen afzonderlijk knopje voor de instelling van de ruit.

Wie zich bij de aankoop van een BMW R 1300 GS even laat gaan in de optiepakketten (naar schatting 80% van alle GS’s worden ‘fully loaded’ verkocht) krijgt een haast oneindige lijst van instelmogelijkheden van zowel de motor als het rijwielgedeelte. Technische lekkernijen die zich door de goede en duidelijke menustructuur allemaal vlot en intuïtief laten bedienen. Mooi!

Na onze eerste rit van 130 km op de openbare weg is de tussentijdse balans overweldigend positief. De GS is opnieuw een comfortabele, vlot sturende en bovenal snelle machine. We reden vooral over bochtige bergwegen en daar voelt de GS zich als een vis in het water, ondanks de soms wat mindere kwaliteit van het wegdek. Dat laat alvast het beste vermoeden voor de off-road test na de lunch.

Daar is Kelly

Het kwik is ondertussen opgeklommen naar een heerlijke 24 graden. De standaard GS wordt omgeruild voor de prachtige BMW R 1300 GS Trophy. Ik heb het geluk dat mijn testmachine is voorzien van de optionele sportvering. Die zorgt voor 20 mm meer veerweg aan de voor- en achterkant en is een stukje stugger dan de standaard vering. Je zit ook een stuk hoger en dat geeft je nog meer dat ‘King Of The Road’ gevoel dat zo kenmerkend is voor een GS.

Onze gids is Kelly. Ze spreekt vijf talen en is gecertificeerd en professioneel BMW lesgever en reisbegeleidster. Ik schat haar 1 meter 68 en een kleine 60 kg. Maar van bij de eerste meters wordt duidelijk waarom BMW haar gekozen heeft om ons de weg te wijzen: deze tijger in zakformaat kan namelijk een behoorlijk stukje sturen! De kraan gaat meteen tegen de stuit waardoor de 19 inch Metzeler Karoo’s het zwaar te verduren krijgen. Maar geholpen door de fijne elektronica geven ze geen krimp.

In Enduro modus wordt de tractiecontrole tot een minimum beperkt.

Onwezenlijk makkelijk

Na enkele kilometers houden we halt. Kelly vraagt om de rijmodus Enduro te selecteren omdat we vanaf nu off-road gaan. In deze stand wordt elke brutaliteit van de dikke boxer onderdrukt en wordt de tussenkomst van de tractiecontrole tot een minimum beperkt. Gelet op de ondergrond die bestaat uit los zand en dikke keien, opteer ik er voor om de tractiecontrole en het ABS deels uit te schakelen. En daardoor ontstaat het meest bijzondere moment van deze test: het besef dat het haast onwezenlijk is hoe gemakkelijk je met deze 1300 cc grote en 237 kg zware machine het terrein in kan. Geholpen door de compactere omvang, de uitmuntende vering, en vooral het lage zwaartepunt maakt de GS indruk. Veel indruk!

“Als een machine die dit kan ook in staat is om je tegen hoge snelheid in alle comfort naar de andere kant van de wereld te brengen, dan weet je dat ze in München een klein wonder verricht hebben.”

De spagaat die deze machine maakt is uniek. Wanneer we stapvoets in mul zand moeten laveren tussen enkele jonge sparren valt een opmerkelijk verdikt: dit doet de GS beter dan mijn persoonlijke Ténéré 700. En daarmee is veel, zo niet alles gezegd. Als een machine die dit kan ook in staat is om je tegen hoge snelheid in alle comfort naar de andere kant van de wereld te brengen, dan weet je dat ze in München een klein wonder verricht hebben.

Onze testmotor in Trophy uitvoering was voorzien van de optionele sportvering.

Besluit

Zijn de hooggespannen verwachtingen na deze eerste rijtest ingelost? Jazeker. En wel op een manier die duidelijk maakt dat ook deze zesde generatie het helemaal gaat maken. Is de GS perfect. Neen. Daarvoor zijn de versnellingsbak en de quickshifter net niet goed genoeg. Maar voor het overige is het moeilijk om deze nieuwe GS op fouten of gebreken te betrappen. Dat er voor een machine met zo veel mogelijkheden betaald moet worden, daar kan je niet omheen.

De goedkoopste basisversie start bij 20.150 €. Dan heb je bijvoorbeeld een handmatig te verstellen windscherm met slechts twee standen. De prachtige Trophy gaat de deur uit voor 21.043 €. De populaire Triple Black kost 21.061 € en voor 23.053 € heb je de groene Tramuntana. Ga je even aan de slag met de handige BMW Configurator dan zal je zien dat deze bedragen snel kunnen oplopen. Maar kies je de uitrusting van je GS doordacht, dan staat er tegenover die stevige investering jarenlang rijplezier met een van de meest multi-inzetbare machines van het moment.

Foto’s: BMW Motorrad



Technische gegevens en prijzen 2024 BMW R 1300 GS

MOTOR

Type                                       vloeistofgekoelde tweecilinder boxermotor, DOHC

Cilinderinhoud                      1300 cc

Boring x slag                         106.5 x 73 mm

Compressieverh.                 13,3:1

Koppeling                              natte multiplaat

Transmissie                          zesbak

Eindoverbrenging                cardan

PRESTATIES

Maximaal vermogen           145 pk @ 7.750 tpm

Maximaal koppel                 149 Nm @ 6.500 tpm

ELEKTRONICA

Motor                                     Dynamic Traction Control (4 standen, 2 extra optioneel), Front Wheel Lift Suppression, Engine Braking Torque (MSR), Hill Start Control (HSC)

Rijwielgedeelte                    BMW ABS Pro, Dynamic Brake Control ((DBC), Dynamic Suspension Adjustment (DSA), Adaptieve hoogteregeling,  Active Cruise Control (ACC), Lane Change Warning (SWW), Front Collison Warning (FCW), Dynamic Brake Control (DBC), Dynamic Suspension Adjustment (DSA)

RIJWIELGEDEELTE

Frame                                    Tweedelig frame, vooraan staal, achterframe aluminium

Vering voor                           Evo Telelever

Stelmogelijkheden               volledig regelbaar / elektronisch regelbaar

Vering achter                       Evo Paralever

Stelmogelijkheden               volledig regelbaar / elektronisch regelbaar

Veerweg v/a                         190/200 mm

Rem voor                              dubbele 310mm-schijven 

                                                met vierzuigerklauwen

Rem achter                           enkele 285mm-schijf met dubbelzuigerklauw

Banden v/a                           120/70-R19, 170/60-R17 

gewicht                                  237 kg

tankinhoud                                       19 l

wielbasis                               1.518 mm

zithoogte                               850 mm

balhoofdhoek                       26.2°

naloop                                   112 mm

PRIJZEN

België             € 20.150,- 21,043 € (Trophy), 21.061 € (Triple Black),

23.153 ( Option 719 Tramuntana)

Nederland     € 23.250,-R1300GS;  € 24.237 (Trophy); € 24.199 (Triple Black);

                        € 26.482,- (Option 719 Tramuntana)

  • Design
  • Motorprestaties
  • Technische lekkernij
  • Luidruchtige versnellingsbak
  • Werking quickshifter bij deellast