avatar Gijs GilisGijs Gilis    23 nov 2021, 13:07    0   

De Yamaha Ténéré 700 begon jaren geleden als een prototype vol hoogwaardige onderdelen, en werd dan productieklaar gestoomd met wat meer betaalbare componenten. Nu recycleert Yamaha dat trucje, maar dan omgekeerd. Het Japanse merk onthult de Ténéré 700 Raid Prototype, gebouwd met uitgebreid gebruik van GYTR (Genuine Yamaha Technology Racing) performance-onderdelen.

Met de hulp van Pol Tarrés

De Ténéré 700 Raid is in Europa door Yamaha ontwikkeld met hulp van de ervaring van offroadrijders Alessandro Botturi en Pol Tarrés. Het doel is het volledige potentieel van de Ténéré 700 te benutten. Daarvoor werd de machine uitvoerig getest in de Marokkaanse woestijn. Het eindresultaat zien we binnenkort hopelijk terug in de vorm van een productiemotor.

Highlights van de Yamaha Ténéré 700 Raid Prototype

Motor

Volledige titanium Akrapovič race-uitlaat

GYTR ECU

High performance airbox en filter

48 tanden eindaandrijftandwiel

Oversized radiator

Dubbele koelventilatoren

Nieuw waterpompdeksel

Nieuwe oliekoeler

Rekluse-koppeling voor zwaar gebruik

Tweedelig koppelingsdeksel

Nieuw koppelingshendel

Ophanging

48 mm voorvork met 270 mm veerweg

Nieuwe achterschokdemper met 260 mm veerweg

Nieuwe achterwielophanging

Remmen

Hoge specificatie enkele voorschijf van 300 mm

Race remblokken

Vernieuwde hoofdremcilinder voorrem

Nieuwe remhendel voorrem

Oversized 267 mm diameter achterrem

Nieuwe montagebeugel voor remklauw

Staalomvlochten remleidingen voor- en achteraan