avatar Thierry SarasynThierry Sarasyn    19 aug 2020, 13:28    0   

Om gekende redenen zijn er dit jaar geen off road competities. Trainen mag wél en zo komt het dat de gesmaakte Club Victory organisaties voor heel wat amateur rijders soelaas bieden in tijden waarin motorrijden floreert, maar motorsport het moeilijk heeft.

Anders bekeken

De Club Victory events staan in de volksmond ook bekend als Spira’s. Alain Spira is immers de geestelijke vader van deze originele off road endurances. Nog voor problemen rond milieu en lawaai de proporties aannamen zoals we die vandaag kenden, was ex-Dakar rijder Alain Spira er al van overtuigd dat motorcross en enduro een andere weg moesten inslaan om op lange termijn te kunnen overleven. De strenge geluidsnormen die Club Victory sinds dag één al hanteert, werden in het begin of ongeloof en zelfs hoongelach onthaald. Toch zien we vandaag dat geluid de grootste vijand is van de off road sport.

Niet de twee druppels benzine die op een weiland vallen vormen het probleem voor off road rijden.Wél een teveel aan lawaai.

Niet de twee druppels benzine die op een weiland vallen vormen het probleem voor off road rijden. Wél een teveel aan lawaai en dat komt er vaak door hardleerse rijders nog steeds opteren voor luide vervanguitlaten omdat ze in de waan verkeren dat er dan meer vermogen uit de motor komt, terwijl ze zelf vaak amper de helft van het vermogen gebruiken.

We vormden een team met Moto80 collega Bernard D’Orsimont

Stil en beperkt

Mede daarom worden alle motoren van meer dan 250 cc beperkt tot 30 pk in de Spira’s. En wie in de snellere klassen rijdt, ziet ook het topvermogen van zijn 250 afgevlakt. Omdat je echt niet meer nodig hebt om je te amuseren én omdat de wei daardoor minder kapot gereden wordt. De landbouwer die zijn grond ter beschikking stelt, krijgt ‘m enkele uren na de organisatie terug in een staat die je niet kunt verwachten als er vier uur op gecrosst is met pk-brakende motoren.

Is dit anders dan een gewone wedstrijd? Tuurlijk. In de eerst plaats omdat het geen wedstrijd is. Er wordt één voor één gestart en elke rijder heeft een hesje aan met een transponder. Die wordt doorgegeven als de teamgenoot het overneemt en zo worden vier uren volgemaakt.

De eerste elektrische motor in een groot off road event in de Benelux

Elektrische primeur

We gingen het zelf proberen na een (te) lange afwezigheid van deze events. En eigenlijk is er 12 jaar na onze laatste deelname niet al te veel veranderd. Ex-licentiehouders zijn enkel toegelaten als ze rondetijden draaien die hen niet in de snelste categorie (1) plaatsen. En je moet een peter hebben die je aanbeveelt bij de club om lid te worden. In het kader van stille motorsport, besloten we een stapje verder te gaan en we namen ook de Zero FX elektrische off road mee naar de organisatie. Wetende dat de batterij ons ongeveer 2 uur ver zou brengen, namen we ook een gewone Honda CRF250R crossmotor mee.

Ex-licentiehouders zijn enkel toegelaten als ze rondetijden draaien die hen niet in de snelste categorie (1) plaatsen.

Achteraf bekeken, hadden we het puur met de Zero kunnen doen. De elektrische enduro had inderdaad genoeg energie om 2 uur te rijden. En dat was meer dan ons ongetrainde lichaam meegebracht had. Bovendien, werden we duidelijk minder snel moe op de Zero. Niet schakelen of koppelen, altijd in de juiste versnelling en altijd dat enorme koppel ter beschikking. Was de ophanging beter geweest, dan is dit ook voor dit soort ruigere werk de perfecte enduro. Nu houden we hem achter de hand voor het meer trail-gericht werk in eigen streek.

Opdracht volbracht, de Zero FX draaide vlot mee

Fair Play

De Spira’s die er tijd seizoen nog zijn, gaan we zeker bijwonen. Omdat ze met voorsprong synoniem staan voor de leukste zondagen die je als off road amateur kunt doorbrengen. De omlopen zijn perfect voorbereid en je rijdt er tussen gelijkgestemde zielen. Dat wil zeggen off road rijders die niet met het mes tussen de tanden op het circuit verschijnen en fair play hoog in het vaandel gedragen. Wordt er dan niet hard gereden? Verdomme ja. Maar mét beperkt vermogen en goedgekeurde enduro dempers (of de extra Spira-dempers die op een MX uitlaat kunnen gemonteerd worden).

Heel wat rijders maken de vier uur niet vol zonder even te rusten. Maar er zijn ook teams die snel wisselen en tot het uiterste gaan om voor zichzelf een zo goed mogelijk resultaat neer te zetten. Als kers op de taart kun je op de site van Club Victory een paar dagen na de race alle foto’s van jezelf bekijken.

Ook voor jou?

Omdat alle Club Victory events in Wallonië verreden worden, zijn Franstalige rijders in de meerderheid. Het voorbije weekend waren niet alle plaatsen volzet en dat is, gezien het feit dat er zo weinig kan gereden worden én omdat het absoluut de moeite is om hieraan deel te nemen, een beetje zonde. Begrijp het niet verkeerd, wat ons betreft moeten er niet nog meer rijders om ons heen rijden. Maar gezien de kwaliteit van deze events, het team dat er aan werkt en de visionaire ideeën van Spira die aan de basis liggen, is het zonde dat er ook maar één Club Victory even zou plaatsvinden, dat niet volzet is.

Nog geen plannen voor volgende zondag? Neem een kijkje op de site! Wij plannen alvast een trip naar Haversin. Als Corona geen roet in het eten gooit, plannen we daar de leukste zondag sinds…euh…vorige zondag.

Foto’s: Wrider

De Spira events bieden mooie kansen aan amateur rijders

Geef een reactie