Het meest gehoorde woord tijdens de initiatie supermoto? Platter! Met een uitroepteken. Wij hoorden het vrijwel continu, en als jij de initiatie ook eens zou volgen in de toekomst, dan geldt wellicht hetzelfde. Vergeet al je circuitkennis met een ‘normale’ sportmotor en bereid je voor om alles tegenovergesteld te doen. Een bijzonder leerrijke en vooral leuke ervaring om je motortechniek bij te schaven. Met de nadruk op dat laatste woord.
Of we zin hadden om eens een dagje supermoto te rijden op het Midland Circuit in Lelystad, bij MotorAcademy.nl. Ja hoor, schrijf ons maar op! Ronnie en Paddy van MotorAcademy.nl ontvingen ons met open armen, zoals de supermotostijl het vraagt, en een aantal gloednieuwe GasGas EC350F stonden blinkend in de paddock op ons te wachten. Na enkele opwarmronden om de machine en het compacte circuit wat te leren kennen, roepen de mannen ons samen voor een eerste oefening. De zitpositie en bijgevolg algehele rijtechniek is compleet anders dan wat wij gewend zijn als we eens op circuit rijden. Je duwt de supermoto namelijk in de bocht, waardoor je lichaam zo goed als recht blijft, in plaats van langs de motor te hangen en de machine mee de bocht door te trekken. En je voeten blijven niet braaf op hun voetsteuntjes, maar je plaatst de binnenste voet op het asfalt en laat hem door de bocht glijden voor extra steun en gevoel. En extra versleten zolen…
Een derde dingetje, en dat kregen we de hele dag niet afgeleerd; supermotorijders gebruiken zelden of nooit hun voorrem. Drie technieken die in theorie makkelijk verstaanbaar zijn en waarvan je denkt ze wel even toe te passen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Het zit bij ons zo ingebakken om de motor te ‘trekken’ en niet weg te duwen dat het wel wat tijd nodig heeft om een soort van basis-supermototechniek te ontwikkelen. Maar daarvoor zijn Ronnie en Paddy er, om je met allerlei oefeningen om te vormen tot hun religie. “Platter!”
We zijn ondertussen slechts een halfuurtje bezig en het is al tijd voor de spannendste oefening van de dag. Zo plat mogelijk rondjes draaien. Dat is niet alleen om aan te tonen hoe plat je met een supermoto kunt, maar ook om de juiste zitpositie te benadrukken. De instructeurs doen het voor en het lijkt de makkelijkste zaak ter wereld. Ieder rondje om hun as gaan ze platter en platter, hun binnenste voet al glijdend en steunend over het asfalt. De voetsteun schraapt ondertussen over het asfalt, terwijl hun lichamen bijna loodrecht op de grond gepositioneerd zijn. Indrukwekkend om te zien en behoorlijk uitdagend om te proberen. Het is echt een kwestie van vertrouwen hebben in de banden en ieder rondje steeds dieper te duwen. “Platter!” We konden de voetsteun net niet schrapen, maar het scheelde blijkbaar een centimeter. Als we nog even konden doordoen, waren we er wellicht wel in geslaagd. Vreemd is ook om steun te zoeken op het binnenbeen. Het voelt onnatuurlijk aan en je gaat plots van twee steunpunten – de banden – naar drie.
Tijd om die techniek in een circuitvorm te gieten. En het wordt er niet makkelijker op gemaakt, want we mogen geen remmen meer gebruiken. Gelukkig remt de eencilinder goed af op de motor, maar te veel snelheid bij het aankomen van de bocht kan alleen maar geneutraliseerd worden door de GasGas dieper door de bocht te sturen. “Platter!” Aanvankelijk denk je dat het levengevaarlijk is, maar op den duur merk je dat je niet veel trager bent en dat je steeds soepeler begint te rijden. Tip: probeer dit vooral niet op de openbare weg…
Dus we komen op een punt waarbij heel onze rijtechniek is omgevormd en we niet meer mogen remmen. Nog niet genoeg, denken de mannen, en ze laten ons met één hand rijden. Ja, het is de rechterhand die op het stuur blijft. Schakelen kan zonder de koppeling te gebruiken, dus de linkerhand verplaatst naar de benzinetank. Ook hier merken we dat het wat vreemd aanvoelt in het begin, maar je al snel het juiste gevoel te pakken krijgt… in rechterbochten. Daarin kun je namelijk makkelijker de motor sturen omdat je rechterpols zich al in een natuurlijke positie bevindt. Maar bochten naar links zijn een stuk moeilijker. Om die ietwat correct te nemen, komt je rechterpols in een onnatuurlijke hoek en wordt gas doseren en vooral zuiver sturen heel wat uitdagender. Hoe dan ook is het een leerrijke oefening die je wat extra zelfvertrouwen geeft en het rijden met twee handen op het stuur plots als kinderspel laakt lijken.
Het moment van de waarheid breekt aan, want na een intense voormiddag vol oefeningen en nieuwe technieken, mogen we dat alles nu uitproberen tijdens enkele sessies vrij rijden. Ondertussen is ook half supermotorijdend Nederland afgezakt naar Lelystad om mee te rijden tijdens de track day. We starten de eerste sessie in de traagste groep en merken dat het opvallend goed gaat. Sterker nog; tijdens die eerste 20 minuten worden we geen enkele keer ingehaald, terwijl we wel bijna het hele veld zelf kunnen voorbijsteken. Dat hadden we nooit verwacht, gezien onze beperkte ervaring. Maar de oefeningen hebben blijkbaar goed geholpen, zo blijkt.
De overige drie sessies rijden we mee in de snellere groep en we proberen goed af te kijken van de betere rijders. Vloeiender lijnen rijden, agressiever aanremmen en vooral… platter! Het vertrouwen in de banden is er wel, maar toch voelt het vreemd om een motor zo diep in een bocht te duwen. Je moet echt een mentale grens over en geloven in het kunnen van de machine en jezelf. Continu is het ook zaak om de aangeleerde technieken toe te passen en niet te vervallen in wat je daarvoor deed. Het gebruik van de voorrem krijgen we echter niet afgeleerd, maar aan de andere kant lijkt het ons ook niet te vertragen. Qua rondetijd dan. Onwetendheid van ons? Wellicht wel.
De laatste sessie van de dag en we gaan er volledig voor. Net als enkele andere deelnemers, want recht voor onze ogen crashen twee rijders met elkaar. Gelukkig aan lage snelheid en dus kunnen ze beiden hun overige 17 minuten vervolgen. Op driekwart van de sessie beginnen mijn armen wat gevoelloos te worden. Ik probeer mijn handen los te schudden, maar op het kleine, technische Midland Circuit is er nauwelijks ruimte of een recht stuk om dat even te doen. Het gevoel verslechtert naarmate het einde van de sessie nadert en het wordt zelfs even akelig als ik helemaal geen rechterhandgevoel meer heb. Met de achterrem dan maar? En dan wordt plots duidelijk waarom supermotards hun voorrem zelden gebruiken. Of is het alweer onwetendheid van ons? Ondertussen horen we Ronnie en Paddy langs de zijkant van de baan schreeuwen: “platter!”
Foto’s: MotorAcademy.nl
MotorAcademy.nl biedt de cursus ‘race en supermoto training’ aan inclusief huur van de motor, benzine, eventuele valschade en lunch. Heb je geen eigen supermoto, dan kan je gebruikmaken van de nieuwe GasGas EC350F-huurmotoren. Als beginnend motorrijder raden we het niet aan, want de technieken die aangeleerd worden zijn geavanceerd. De cursus gaat door op het Midland Circuit in Lelystad en Raceway Venray. Naast deze cursus biedt MotorAcademy.nl ook nog een initiatie motorcross en een allroadtraining. Alle info en prijzen op de website.