Het elektrische motorfietsbedrijf RGNT wil met haar project Aurora het wereldsnelheidsrecord op ijs voor EV-motorfietsen verslaan. En waar kan een van oorsprong Zweeds motormerk dat beter doen dan op een bevroren Zweeds meer? In het weekend van 24 en 25 februari wil RGNT het record vestigen. Tijdens het Speed Weekend in Årsunda, Zweden, racet RGNT-ingenieur Timmy Eriksson met een aangepaste RGNT No. 1 Classic SE, met als doel het huidige snelheidsrecord voor elektrische motoren op ijs te verbreken.
Het RGNT Ice Racer-project, Aurora genaamd, is opgezet door een kleine groep RGNT-medewerkers die hun plannen ’s avonds en in het weekend uitwerkten. Het team wilde dat de motor niet alleen geweldig presteerde, maar er ook geweldig uitzag. Naarmate de omvang en het ambitieniveau van het project groeide, werd het gesteund door het hele bedrijf. Van ontwerp tot R&D, productie en van engineering tot marketing; het vestigen van het wereldsnelheidsrecord op ijs is nu een gezamenlijke inspanning van het hele bedrijf met 40 werknemers, ondersteund door sponsors en partners zoals Hedon helmen, Petrol Industries, Etteplan, Qt Group, NIRA Dynamics, Sigma, Jjuan remsystemen en HERE Technologies.
De motorfiets die het record zal proberen te vestigen, is een productiemodel van de RGNT No. 1 Classic SE. Het ingenieursteam heeft verschillende onderdelen in de batterij aangepast om het vermogen te maximaliseren. Ook zijn de software en het vermogen van de aandrijflijn ontgrendeld, wat resulteert in een volbloed EV-racer met een piekvermogen van bijna 30 kW (standaard 21 kW). Op basis van verschillende conceptstudies voor een toekomstig RGNT-racermodel is in eigen huis een volledig aerodynamische lichtgewicht kuip ontworpen en gebouwd, met een HMI-racescherm. De raceklare motor zal net geen 160 kg wegen en op banden met spikes rijden. Naast de custom recordmotor zal het team ook racen met een volledig standaard RGNT No. 1 Scrambler SE productiemodel, om records te vestigen voor stock elektrisch en stock A1 elektrische motorfietsen.