avatar Jelle VerstaenJelle Verstaen    01 aug 2022, 15:29    0   

Wel, daar heeft ’t stilaan alle schijn van weg. Het gerucht doet de ronde dat de definitieve versie van het EV-project in 2023 bij de Kawasaki-dealers zou staan. Voorts wordt rondgefluisterd dat de elektrische worp een bescheiden 27 pk zou presteren (over koppelcijfers is nog niks bekend), en dat er zowel een vierbak als een regeneratiemodus zijn voorzien.

We hebben al vaker verwezen naar welingelichte Japanse bronnen, waarbij YoungMachine en Autoby doorgaans de kroon spannen. Ook nu komt dat laatste medium met het nieuwtje op de proppen. Zij beweren dat er een zeer reële mogelijkheid is dat Kawasaki begin volgend jaar al een eerste elektrische wegmotor zal aanbieden. Dat zou de productierijpe versie van het ‘EV-project’ zijn, de conceptmotor die we al zagen op de EICMA van 2019.

Ninja E1

In thuisland Japan toonde Kawasaki de recentste versie van het EV-prototype nog in 2021, waarbij het merk aankondigde dat het van plan is om de komende twee tot drie jaar maar liefst tien elektrische modellen in productie te nemen. Om te tonen dat het hen menens is, toonde het merk zelfs een foto van testritten met het EV Project-prototype. Die zou volgens de Groenen rechtstreeks model staan voor de ontwikkeling van het commerciële model.

Hoewel het beeld van de motor hierboven slechts een digitale rendering is, is de naam van het productiemodel wel al bekend. Welkom, Ninja E1!

Opvallende keuze

Hoewel ze bij Kawasaki zelf de lippen stijf op elkaar houden, kunnen we al Iets meer afleiden uit de patentaanvragen rond het EV-project. Zo wordt gewag gemaakt van een vermogen van 10 kW, met dien verstande dat de vermogenspiek wellicht het dubbel bedraagt – 20 kW ofwel dik 27 pk.

Opvallend is Kawasaki’s keuze voor de in het octrooi vermelde versnellingsbak met vier versnellingen. En ook de hendel aan het stuur waarmee je de regeneratie inschakelt bij het afremmen is nieuw voor het merk. Geen overbodige luxe, zo blijkt uit de resterende techspecs: de actieradius zou ‘amper’ 100 km bedragen, het gewicht zou vastliggen op 219 kg. We blijven uiteraard vasthouden aan de voorwaardelijke wijs, tot het merk ook daadwerkelijk zelf details lost.

Wij kijken er alvast samen met u naar uit!

Geef een antwoord