avatar Gijs GilisGijs Gilis    07 mei 2021, 17:13    0   

In 1980 ontdekte de wereld de BMW R 80 G/S. Het was de geboorte van een mythe en tegelijkertijd die van een nieuwe categorie motorfietsen. 40 jaar later, in 2020, vierde de GS zijn jubileum met een speciale ‘Edition 40 Years GS’-serie. Vandaag, in 2021, krijgt de motor een kleine Euro 5-update, wat reden genoeg is om er nog eens een blokje mee om te gaan op zoek naar de verschillen. Maar ook om eens dieper in te gaan op de geschiedenis van de BMW GS.

Ontstaan door rally raid

Eind jaren 70 waren het sombere tijden in München. De boxermotor was niet meer populair en BMW maakte plannen voor een nieuwe meercilindermotor in lengterichting, wat later de K-serie werd met de K 100 en K 75. Maar dat is een ander verhaal, laten we terugkomen op de R 80 G/S die in 1980 verscheen. Velen geloven dat deze motor is ontstaan door de woestijnrally’s. Als we echter de chronologie volgen van deze discipline die beroemd is geworden door Parijs-Dakar, zien we dat de eerste motorfietsen die voor dit soort evenementen werden gemaakt één cilinder hadden.

1980 BMW R 80 G/S

Het begin

Eigenlijk moeten we eerst kijken naar de endurodiscipline en een zekere Lazlo Peres, werkzaam op de testafdeling bij BMW. Hij kon een stukje offroad rijden en bouwde een prototype, de GS 80, waarmee hij deelnam aan de Duitse nationale races en de beroemde Six Days Enduro. Met alle ervaring die was opgedaan met de GS 80, werd in 1979 een prototype met de naam ‘Red Devil’ geboren. Het was een voorbode van de productiemotorfiets die in 1980 op de markt kwam onder de naam R 80 G/S. Ter herinnering, G/S komt van het Duitse ‘Gelände/Straße’, wat vertaald kan worden als ‘terrein/straat’. Weetje: de schuine streep van ‘G/S’ verdween in 1987 met de komst van de R 100 GS.

Lazlo Peres
‘Red Devil’ prototype

De geboorte van een nieuw segment

De R 80 G/S overtrof alle verwachtingen van BMW en was eind 1981 uitverkocht met een totaal van 6.631 geproduceerde exemplaren. Dat was meer dan het dubbele van wat ze verwacht hadden. Nog beter nieuws: BMW was gered. Tegelijkertijd had de Beierse fabrikant een nieuw segment gecreëerd, dat van de grote trails. Maar liefst vier overwinningen in Parijs-Dakar bevestigden het succes (twee voor Hubert Auriol in 1981 en 1983, en twee voor Gaston Rahier in 1984 en 1985). Sindsdien hebben zes generaties Gelände/Straße elkaar opgevolgd met meer dan 1,2 miljoen geproduceerde machines. Het is momenteel de bestseller binnen het BMW-gamma. De Duitsers varen stevig verder op deze succesgolf en hebben GS’en met een kleine en middelgrote cilinderinhoud, gaande van de G 310, F 750 en F 850, maar ook de R nineT Urban. Al die modellen zijn momenteel ook verkrijgbaar als ‘Edition 40 Years GS’, inclusief de Adventure-varianten.

De ondertussen overleden Hubert Auriol, twee keer winnaar van de Dakar.

De huidige GS

De R 1250 GS, die al in 2018 verscheen, krijgt voor modeljaar 2021 enkele kleine wijzigingen aan onder andere de ShiftCam, BMW’s variabele kleppentiming op de inlaatnokkenas. De aandrijving van de nokkenassen gebeurt nu via een getande ketting. Daarnaast werden ook de olietoevoer en de dubbelstraal-injectiekleppen geoptimaliseerd. Tot slot werd er ook een nieuw uitlaatsysteem gemonteerd, dé onvermijdelijke EU5-truc. Het belangrijkste kenmerk van deze limited edition zijn de zwart-gele kleuren die geïnspireerd zijn door de… R 100 GS uit 1987. Een beetje raar om niet voor het origineel uit 1980 te kiezen…

1987 BMW R 100 GS
2021 BMW R 1250 GS

Altijd geëvolueerd

Aangenomen wordt dat de marketingafdeling van BMW uitvoerig heeft nagedacht over deze ‘Edition 40 Years GS’, vooral omdat de ‘Rally Style’-versie van de R 1250 GS al de kleuren van de R 80 G/S heeft. Een mysterie… In ieder geval past de Bumblebee-kleurencombo, de bijnaam van de zwart met gele R 100 GS uit 1987, als gegoten/gespoten op de nieuwe.
Met de overschakeling naar Euro 5 verliest de R 1250 GS geen vermogen of koppel. De boxer-tweecilinder heeft nog steeds 136 pk en 143 Nm. De ABS Integral Pro die voorheen optioneel was is nu standaard, en DTC (Dynamic Traction Control) vervangt de meer basale ASC (Automatic Stability Control). Er wordt een nieuwe Eco-modus geïntroduceerd om de rijder aan te moedigen een rustigere rijstijl aan te nemen. Qua uitrusting krijgt de nieuwe GS een usb-aansluiting op het dashboard en een 12V-aansluiting aan het zadel.

Prijs en uitrusting

Deze ‘Edition 40 Years GS’ is naast zijn speciale kleuren ook standaard uitgerust met een geel windscherm en handkappen, een tweekleurig Rally-zadel, spaakvelgen, een gouden stuur en enkele accessoires uit de BMW-collectie ‘Option 719’. Door deze specifieke uitrusting stijgt de prijs naar 19.435 euro, tegenover 17.290 euro voor de basisversie van de GS. Voor de rest is onze testmotor ook nog uitgerust met alle pakketten die beschikbaar zijn in de catalogus, inclusief enkele opties zoals zwarte spaakvelgen. Onder de streep spreken we over maar liefst 25.050 euro, maar dan heb je ook wel echt alles erop en eraan.

Bijna perfect

De R 1250 GS domineert de allroads al sinds de oprichting van het segment. En we snappen ook waarom, na een paar honderd kilometer aan het stuur van deze BMW te hebben afgelegd. De verstelbare zadelhoogte – van 850 tot 870 mm – is voor de meeste rijders toegankelijk. De ergonomie is perfect, ondanks dat het verstelbare windscherm wat krap is voor langere rijders. Een kritische noot voor het Rally-zadel dat wat ruw is voor de rijder, en vooral een beetje smal voor de passagier. Voor de rest heb je alle comfort die je maar kunt wensen, op één uitzondering na: adaptieve cruisecontrol ontbreekt, hoewel het systeem al beschikbaar is op de BMW R 1250 RT en ook op de Ducati Multistrada V4. We verwachten dat de adaptieve variant binnenkort ook wel zijn intrede zal doen op de GS.

Een GS in al zijn glorie

Voor de rest rijdt deze ‘Edition 40 Years GS’ als… een GS. Het grote comfort, de makkelijke stuureigenschappen, de sterke remmen en de koppelrijke motor typeren hem. Hoewel opgewaardeerd naar Euro 5, behoudt de boxer zijn genereuze karakter. Hij is soepel en krachtig, pakt in zesde versnelling onder de 2.000 tpm moeiteloos op en klimt dan stevig door om pas na 7.000 tpm een finaal eindschot af te vuren. Aan dit tempo ben je echter je rijbewijs al lang kwijt.
Qua sturen benadert de GS een bijna perfecte score. De Telelever doet waar die voor gemaakt is en houdt de voorkant van de GS stijf bij het remmen. We hebben ook de nieuwe rijmodus ‘Eco’ getest, die in feite identiek is aan ‘Road’. Het enige verschil is een groen balkje in het dashboard dat je laat weten of je op een zuinige manier aan het rijden bent of niet. Voor de liefhebbers, zullen we maar zeggen…

Een mooi eerbetoon

Met een verbruik dat altijd tussen de 4,5 en 4,9 l/100 km ligt, rij je met deze BMW naar het einde van de wereld. De GS is zo’n goede motorfiets in alles wat hij doet, dat de concurrentie er radeloos van wordt. Zijn succes blijft duren, ondanks stevige aankoopprijzen. Aan de andere kant is de doorverkoopwaarde erg goed, wat een sterk argument is om voor de Duitser te kiezen. Na 40 jaar goede en trouwe dienst behoudt de BMW GS nog steeds de kwaliteiten die hem zo succesvol hebben gemaakt. Deze 40 Years Edition is een prachtig eerbetoon aan de koning van de allroads.

Klik hier om meer te weten over de BMW R 1250 GS ‘Edition 40 Years GS’.

Technische gegevens en prijzen

Motor
Type: lucht-/vloeistofgekoelde boxer-twin, DOHC
Cilinderinhoud: 1.254cc
Maximaal vermogen: 136 pk bij 7.750 tpm
Maximaal koppel: 143 Nm bij 6.250 tpm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: cardan

Rijwielgedeelte
Frame: tweedelig frame met meedragende motor
Voorvork: 37mm Telelever, 190mm veerweg
Achterschokbreker: Paralever-monoshock, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, 200mm veerweg
Remmen voor: 305mm dubbele schijf met vierzuigerklauw
Remmen achter: 276mm schijf met dubbelzuigerklauw

Afmetingen
Wielbasis: 1.514 mm
Rijklaargewicht: 249 kg
Zithoogte: 850-870 mm
Tankinhoud: 20 liter

Prijs
België: 19.435 euro