avatar Mattijs De LeeMattijs De Lee    19 mei 2021, 17:49    0   

Met de twin-tweeling Interceptor 650 en Continental GT gooit Royal Enfield hoge ogen op de markt van het middensegment. Beide modellen gaan vlotjes over de toonbanken wereldwijd, en voor de Benelux is dat niet anders. Voeg daarbij nog de gezonde verkoopcijfers voor de meer avontuurlijk aangelegde Himalayan en de optelsom maakt dat de Benelux een steeds belangrijkere markt wordt voor Royal Enfield. In afwachting van hun nieuwste worp, de Meteor 350, vraagt dat om een ritje met bovenstaande vernieuwde sterkhouders van het merk!

Foto’s: Target Press/MotoGrafie

Royal Enfield: puur motorplezier voor een klein budget

Euro5 en nieuwe kleuren

Onder het mot(t)o Never change a winning team zijn de wijzigingen aan beide twins in 2021 eerder aan de bescheiden kant. De meeste aandacht ging daarbij naar het blok. De 650 cc tweecilinder – identiek bij beide modellen – kreeg de juiste aanpassingen om te voldoen aan de Euro5-uitstootnorm. Verder mocht het marketingteam de workshop “Creatief met kleurbenamingen” nog eens organiseren dankzij een aantal nieuwe kleurstellingen: Ventura Blue, Canyon Red, Downtown Drag en Sunset Strip bij de Interceptor enerzijds, Dux Deluxe, Ventura Storm en British Racing Green voor de Continental GT anderzijds. Daarnaast kan je de Interceptor ook als een knipoog naar het verleden aanschaffen in de chrome Mark 2-opstelling, een verwijzing naar de originele Interceptor uit de jaren 60.

Royal Enfield: puur motorplezier voor een klein budget
Alle versies van de Interceptor op een rijtje (behalve Canyon Red)

Crowdpleaser

Verder blijft alles gericht op datgene waar Royal Enfield zo sterk in is: authentiek en zorgeloos rijplezier aanbieden voor iedereen. Een kort maar krachtig ritje door regenachtig Utrecht bevestigt de aantrekkingskracht van het merk. Het karakter van de tweecilinder is uiterst toegeeflijk zonder daarbij kleurloos te worden. Surfend op een aantrekkelijke soundtrack schakel je vlot door de versnellingen. Bocht na bocht stijgt je zelfvertrouwen dankzij de uitstekende stabiliteit en het lage zwaartepunt. En zowel op de Continental GT als op de Interceptor zie je er tegelijkertijd nog eens behoorlijk hip en verfijnd uit. Wie aanstormend weekend de Distinguished Gentleman’s Ride gaat meerijden zal er mogelijk wel eentje zien meerijden.

Royal Enfield: puur motorplezier voor een klein budget

Klein verschil, grote impact

De Continental GT verschilt nauwelijks van de Interceptor, maar het is net datgene dat anders is dat zorgt voor een heel andere beleving. Het clip-onstuur, de net iets smallere tank en de iets naar achter geplaatste voetsteunen op de Continental maken de rijhouding heel wat sportiever ten opzichte van de Interceptor, met zijn rechtop zithouding en vlakke zadel. De clip-ons in combinatie met de platte tank zorgt er wel voor dat de polsen aanzienlijk belast worden, wat zelfs al tijdens dit korte ritje merkbaar werd. Wie uit is op rustiger kilometervreten opteert dus best voor de meer laidback interceptor.

Royal Enfield: puur motorplezier voor een klein budget

Minimalistisch

Tussen de armen blijft de info beperkt tot het hoogstnoodzakelijke. De analoge snelheidsmeter en toerenteller ogen minimalistisch. Daarin verwerkt toont links een klein digitaal display de tijd en een kilometer- en tripteller. Rechts staan dan weer de gebruikelijke indicatorlampjes. Daar houdt het ongeveer op. Ook ingeburgerde technologische features als rijmodi of handvatverwarming hoef je hier niet te verwachten. Dat kan als een beperking of nadeel klinken, maar op deze neo-klassiekers zorgt het er wel voor dat het plaatje klopt. Hetzelfde verhaal voor de snelwegcapaciteiten van beide motoren. Het is te zeggen: we konden die niet aan de tand voelen, want we bleven de hele rit de leuk kronkelende dijkwegjes en binnenwegen verkennen. Maar dat is gewoon de plaats waar deze modellen thuishoren.

Royal Enfield: puur motorplezier voor een klein budget

Scherp geprijsd

De Interceptor zet je in je garage vanaf €7.199. De sportievere Continental GT kost je iets meer, €7.499. De prijzen zijn dus geen breekpunt voor deze modellen. Integendeel: het spreekt dan alleen maar in het voordeel van het powerduo. Je kan het beschouwen als een ideale toevoeging als pleziermotor voor de doorwinterd motorrijder, naast een potige allroader of vinnige moderne naked. Maar evengoed staan ze op zichzelf, bijvoorbeeld als amusement voor de gezapige weekendrijder.

Royal Enfield: puur motorplezier voor een klein budget

Himalayan: voor als het wat avontuurlijker mag

Behalve de twins reden we ook een rondje met de Himalayan. Deze avontuurlijk aangelegde 400 cc eencilinder kreeg eveneens de Euro5-makeover en werd getrakteerd op een aantal nieuwe kleurstellingen en verbeteringen aan onder andere het zadel, windscherm, remhendel en -cilinder, bagagerek, koplamp en achterlicht. Ook is het ABS nu uitschakelbaar voor het betere offroadwerk. Daarbovenop is de Himalayan uitgerust met de Tripper, Royal Enfields nieuwe navigatiesysteem. Aan de hand van de smartphone-applicatie stel je de route in en dankzij de Bluetoothverbinding krijg je op het navigatiedisplay, subtiel geïntegreerd naast de andere instrumenten, de weg naar je bestemming voorgeschoteld volgens het bolletje-pijltjesysteem. Kwestie van de weg niet te verliezen in het bos. De Himalayan is verkrijgbaar vanaf €5.499.

Royal Enfield: puur motorplezier voor een klein budget

Technische gegevens en prijzen

Continental GT (Interceptor)

Motor
Type: Lucht/oliegekoelde twee-in-lijn
Cilinderinhoud: 648 cc
Maximaal vermogen: 48 pk bij 7.150 tpm
Maximaal koppel: 52 Nm bij 5.150 tpm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: halfduplex
Vering vooraan: hydraulische voorvork, 41 mm
Vering achteraan: dubbele schokdempers met instelbare veervoorspanning
Remmen voor: 320 mm enkele schijf
Remmen achter: 240 mm enkele schijf

Afmetingen
Wielbasis: 1.398 mm
Rijklaargewicht: 217 kg
Zithoogte: 820 mm (805 mm)
Tankinhoud: 15,6 liter (16,6 liter)

Prijs
België: 7.499 euro (7.199 euro)

Himalayan

Motor
Type: Lucht/oliegekoelde eencilinder
Cilinderinhoud: 411 cc
Maximaal vermogen: 24 pk bij 6.500 tpm
Maximaal koppel: 32 Nm bij 4.250 tpm
Transmissie: 5 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting

Rijwielgedeelte
Frame: halfduplex
Vering vooraan: hydraulische voorvork, 41 mm
Vering achteraan: Monoschokdemper met instelbare veervoorspanning
Remmen voor: 300 mm enkele schijf, tweezuigerklauw
Remmen achter: 240 mm enkele schijf, enkelzuigerklauw

Afmetingen
Wielbasis: 1.398 mm
Rijklaargewicht: 185 kg
Zithoogte: 800 mm
Tankinhoud: 15 liter

Prijs
België: 5.499 euro

Bekijk hier meer foto’s

Geef een antwoord