avatar Jelle VerstaenJelle Verstaen    18 jul 2022, 10:44    0   

Het lijkt eeuwen geleden dat Suzuki nog een nieuwe motor introduceerde. Ondanks het updaten van de V-Strom 1050 in 2020, samen met de Hayabusa, GSX-S1000 en de GSX-S1000GT in 2021, gaf Suzuki de afgelopen jaren de voorkeur aan lichte revisies boven volledige revisies of geheel nieuwe platforms.

De rest van de lineup van het merk moest het doen met nieuwe kleurstellingen en graphics. En nu staat Suzuki voor de beslissing: wat te doen met de GSX-R1000? Europa eiste dat nieuwe, typegoedgekeurde motoren tegen januari 2020 aan de Euro5-norm zouden voldoen. Bestaande modellen mochten er een jaar langer over doen.

Deadline verstreken

Maar januari 2021 kwam en ging. En toch bleef de Suzuki GSX-R1000 in de Europese showrooms staan. Dat komt omdat de firma een ‘End of Series’-verlenging had aangevraagd, waardoor dealers nog twee jaar langer niet-conforme GSX-R1000’s mogen blijven verkopen. Al is dat slechts uitstel van executie: met januari 2023 in het verschiet, moet Suzuki beslissen of de GSX-R1000 wordt opgewaardeerd, of dat de Europese markt het over zes maanden zonder Suzuki’s superbike moet doen.

Rijp voor update

De meest recente update van de GSX-R1000-reeks vond plaats in 2017, wat de superbike rijp maakt voor een hoognodige opfrisbeurt in 2023. Aan de andere kant heeft Suzuki de GSX-R600 en GSX-R750 al teruggetrokken uit Europa vanwege de emissie-eisen. Ook alarmerend voor het voortbestaan van de GSX-R1000; aan het einde van het seizoen 2022 trekt Suzuki zich terug uit de MotoGP en Endurance World Racing (EWC).

Suzuki zegt zich te willen concentreren op duurzame platforms, waardoor het moeilijk te voorspellen is hoe Suzuki van plan is om zijn superbike voor toekomstige generaties te ontwikkelen. Hopelijk heeft de fabriek in Hamamatsu nog een troef achter de hand, maar wij houden ons hart vast.

Geef een antwoord