Het Amerikaanse NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) meldt dat BMW Motorrad een wereldwijde (vrijwillige) terugroepactie heeft gelanceerd voor z’n R 1250 GS, R 1250 GS Adventure en R 1250 RT. Na enkele problemen met de versnellingsbakken van voorgenoemde machines, moeten maar liefst 250.000 motoren over de hele globe opnieuw bij de dealer langs om het euvel te verhelpen.
De boosdoener is de ingaande as van de versnellingsbak, die in sommige situaties overbelast kan raken en daardoor kan breken en – in het ergste geval – het achterwiel kan blokkeren. Uit onderzoek van BMW Motorrad en Musashi (het Japanse bedrijf dat onderdelen voor de versnellingsbak levert) is gebleken dat de ingaande as van de versnellingsbak in bepaalde situaties overbelast kan raken, met alle gevolgen van dien. Zo’n overbelasting kan voorkomen bij het betere stunt- en vliegwerk, of de combinatie van hoge snelheden en erg ruw terrein, waardoor het achterwiel even het contact met de grond verliest. De grote en snelle verschillen tussen motor- en achterwielsnelheid zou daarbij funest zijn voor de as in kwestie.
Hoe weet u nu of uw GS (Adventure) of RT bij de getroffen machines behoort? Voor de R 1250 GS zijn dit modellen die van de band zijn gerold tussen 19/09/2018 en 14/12/2022, voor de R 1250 GS Adventure tussen 10/10/2018 en 14/12/2022, voor de R 1250 RT tussen 07/19 /20218 en 2/12/2022. Al hoeft u niet meteen naar de garage te hollen om uw papieren te checken: als uw GS of RT een van de ‘slachtoffers’ is, dan krijgt u van BMW zelf een uitnodiging om langs te gaan bij geselecteerde dealers.
Voor u vreest dat het blok uit het frame geplukt dient en uw dierbare boxer een openhartoperatie moet ondergaan: zo’n vaart zal het niet lopen. Volgens verschillende bronnen zou het probleem met een software-update van de baan moeten zijn. Door enkele parameters van de tractiecontrole en de motorsturing aan te passen, zou bovenstaand risico volledig vermeden kunnen worden.