avatar Thierry SarasynThierry Sarasyn    11 sep 2021, 20:51    0   

Sinds zijn lancering in 2004 is de Honda CRF250R een motor met twee gezichten. Enerzijds is het een crosser met een grote gebruiksvriendelijkheid en dus geschikt voor amateur rijders, anderzijds is het een geducht wapen in de handen van toprijders. De 2022 CRF250R zet die traditie verder, maar brengt méér. Veel meer.

Minder is meer

Of moeten we zeggen minder? Want Honda’s populaire kwartliter verloor – net zoals onze Man in Malpensa – zopas 3 kg. Wetende dat CRF wél al op scherp stond, is dat indrukwekkend. Het brengt het wedstrijdgewicht van de Honda op 104 kg. Meer nog dan het gewicht, is de manier waarop dit zich vertaalt in het rijgedrag impressionant. In combinatie met een vermogens- en koppeltoename van maar liefst 10 procent, is de nieuwste CRF de meest wendbare én krachtigste ooit. Een groot deel van de extra kracht komt uit de lucht gevallen. Of beter gezegd: het wordt aangezogen en uitgestuwd. 70 procent meer inhoud in de luchtfilterkast en een grotere uitlaatpoort die nu één uitlaatpijp en één demper voedt.

Drie mappings zorgen ervoor dat de CRF R aanpasbaar is naar elk niveau van de rijder en elke ondergrond. Op de hellingen van Malpensa kozen we voor de standaard en de braafste mappings, de meest agressieve instelling was op de gladde ondergrond duidelijk van het goede teveel.

Fabrieksgevoel

Het hééft wel iets. Vanuit de officiële rig van HRC met een nieuwe motor het GP circuit van Malpensa op bollen. Vriendelijk knikje naar de sleutelaar die zonet het koppelingshendel en het stuur helemaal naar je zin heeft afgesteld en een half dozijn fotografen die rond de omloop op je staan te wachten. Om maar te zeggen: een mens zou voor minder goedgeluimd aan de werkdag beginnen. Maar in geen geval zijn deze factoren de oorzaak van de lofzang die de CRF250R zo meteen te beurt zal vallen.

Het enige voorbehoud dat bij de volgende beoordeling moet gemaakt worden, is dat niet elke rijder dezelfde voorkeuren heeft. Misschien vindt een GP-winnaar de CRF net iets te braaf of een gelegendheidscrosser hem te extreem.

Worst

Dat zal Honda worst wezen, want GP-winnaars kopen geen crossmotoren en gelegenheidscrossers gaan meestal voor een tweedehands of een enduro. De doelgroep is samengesteld uit amateur rijders, competitiecrossers en liefhebbers van mooie off roads. Dat laatste mag voor weinigen een doorslaggevend argument zijn, maar het is er desalniettemin eentje. De afwerking van Honda’s nieuwste is niks minder dan fabuleus. De aluminium benzinetank, de afgeronde framebalken, het smalle zadel, de ranke bouw, die zwarte wielen en, jawel, het HRC logo op de radiatorflappen. Het is bijna zo leuk om naar de CRF te kijken als ermee te rijden.

Familietraditie

Niks gaat natuurlijk boven écht rijden. Met zijn gebruiksgemak zet de kwartliter Honda een familietraditie verder. ‘Gemak’ betekent hier ook dat je geen moeite moet doen om het onderste uit de kan te halen. En dus, ga je sneller.

Vaak wordt de fout gemaakt te denken dat fabrieksmotoren extreem sterk en stijf zijn. Dat is niet het geval. Ze zijn gewoon makkelijk(er) om hard mee te gaan. Op die manier is de CRF250R duidelijk verwant met fabrieksmotoren. En dat mag letterlijk genomen worden, want het frame is identiek aan dat van de 450R en die maakt dan weer gebruik van hetzelfde frame waarrond Tim Gajsers WK-winnende CRF450RW gebouwd is. Die HRC stickers zijn dus terecht…

Elektronica

Het 10 procent hogere koppel en het net zoveel verhoogde vermogen verschillen van de voorgaande motor tot net voor de piek. Op die piek, lopen de curves van de ’21 en de 2022 weer gelijk. Niet meer topvermogen dus, maar wel meer bruikbare kracht in alle zones. En dat voel je bij het accelereren uit een bocht en op de manier waarop de CRF naar zijn piek klimt. Sneller dan ooit. Goed idee dus om er launch control op te steken, zo kom je op de best denkbare manier weg uit het starthek. Elektronica is trouwens helemaal de norm geworden in het motorcross. Wat ooit ondenkbaar leek, is nu standaard aanwezig op elke CRF: elektrische starter, verschillende mappings, launch control…De CRF250R is op dat geval helemaal mee met de nieuwste trends.

Wereldkampioen

Tegelijkertijd is heeft hij nog altijd dat DNA dat hem sinds 2005 populair maakt bij elk niveau van motorcrossers. En dat is goed nieuws voor al wie een been gooit over de nieuwste crosser uit het gamma van Big Red. Net zoals wij bij het uitrijden van de HRC tent, mag iedereen zich een beetje wereldkampioen voelen aan het stuur van de CRF. Of dat nu wereldkampioen is van de eigen buurt of van de hele wereld, maakt niet uit. Op elk niveau is het rijplezier gegarandeerd en dàt is uiteindelijk waar het om draait.

De 2022 Honda CRF250R kost 9.199 euro en is onmiddellijk beschikbaar.

Foto’s: Honda, Zep Gori

Geef een antwoord