avatar Jelle VerstaenJelle Verstaen    26 mei 2023, 14:57    0   

Yamaha’s XMAX 300 krijgt voor 2023 een grondig opgefriste garderobe. De eerste passage op de catwalk mochten wij vanop de eerste rij meemaken in het immer modieuze Milaan.

De van de TMAX afgeleide XMAX-familie is intussen aan z’n achttiende jaargang en vijfde generatie toe, die anno 2023 jojoot van een 125cc-versie tot z’n 400cc-broertje. Van de 450.000 stuks die Yamaha tot op heden van de X-jes wist te verpatsen, droegen er maar liefst 70.000 de 300-badge. En als we ’t nog specifieker gaan bekijken, blijkt de copieuzer uitgedoste Tech Max-versie voor meer dan de helft van die verkopen in te staan. Drie keer raden welke versie wij door de stad en richting het Como-meer mogen jassen? Juist ja: de 2023 XMAX 300 Tech Max.

Onderhuids ongewijzigd

Gezien het overduidelijke verkoopsucces van de vorige generatie (2020) bleven de Yamaha-ingenieurs met hun fikken van de duidelijk gewaardeerde basis: motor, frame, vering en remmen bleven overeind voor 2023. Zelfs het stuur kan je nog steeds in twee standen verstellen. Maar daar houden de gelijkenissen wel op. Van kop tot snuit oogt de nieuwe XMAX 300 immers scherper dan ooit in z’n uiterst ravissante, vernieuwde kuipwerk, waarbij de hertekende ledverlichting – waarbij DRL’s en de gewone verlichting samen een ‘X’ vormen – een open doekje verdient.

Het zadel werd smaller gemaakt voor kleinere rijders (geen zorgen, er passen nog steeds twee integraalhelmen onder) en voorzien van een ruggensteun, het stuur is iets breder, de remhendels zijn aangepast qua ratio en de richtingaanwijzers staan hoger gemonteerd voor betere zichtbaarheid in een file. Tot slot is ook het achterlicht opnieuw ontworpen om de richtingaanwijzers en remlichten te integreren – waardoor je ook achteraan een X kan zien als de verlichting brandt. 

Een absolute voltreffer

Uit z’n 292 cc Blue Core-ééncilinder weet de XMAX 300 nog steeds 28 pk (7.250 tpm) en 29 Nm (5.750 tpm) te puren. Hoe dat op dagdagelijkse basis werkt, dat mogen we al merken als we van de hotelparking wegdraaien en ons in de verkeerschaos in Milaan mengen. De gasrespons van is lekker direct, maar mooi elastisch qua opbouw, waardoor we zonder horten of stoten door de ochtendspits slalommen. De grote wielen en de ‘echtemotorvoorvork’ – conventioneel, gemonteerd in twee kroonplaten – was ook op de vorige generatie al een absolute troef van de XMAX 300, maar de 20mm extra stuurbreedte zorgen voor nog meer hefboom. Je stuurt ‘m echt met kinderlijk gemak door de kleinste gaatjes, en om de krapste bocht, waarbij het vertrouwen gesterkt wordt door een erg verfijnde gasrespons. Daarenboven tonen de qua ratio en lengte aangepaste remhendels zich in combinatie met de Nissin-remmen zowel goed doseerbaar, als lekker krachtig. Mooi!

Na een dik halfuur merken we aan de uitdunnende lintbebouwing dat de noordelijke stadsgrens stilaan bereikt is, en we aan het leukste deel van deze rit kunnen beginnen: naar het Comomeer! De XMAX is immers geen raszuivere stadsrat, maar een erg breed inzetbare motorscooter, die zich ook perfect voor weekendtripjes leent. Weg met de drukte, laat die kronkelige bergwegen maar komen!

Andiamo!

Onderweg geniet je overigens niet enkel van het fantastische landschap van Lombardije, ook het op deze Tech Max-versie gemonteerde TFT-scherm is een lust voor het oog. Zo kan je kiezen voor enkel een toerenteller, een soort snelheidsanimatie met een groter wordende cirkel naarmate je meer op het gas gaat, maar ook fullscreen Garmin-navigatie. Middels een erg intuïtieve knoppencombinatie aan de linkerkant scroll je zo door de mogelijkheden, al is de leesbaarheid onder fel zonlicht niet altijd optimaal. Desalniettemin een absolute troef, zowel in de stad als ver daarbuiten.

Waar de ophanging in de stad vooral goede punten scoorde door z’n wendbaarheid, valt de stereovering achteraan me een beetje tegen op de minder goed onderhouden wegen richting Como. Die seint de klappen van oneffen wegdek immers nogal onverbloemd door richting ruggengraat. Al zijn die sores snel vergeten als het Comomeer opdoemt en we de XMAX 300 even een pauze gunnen tijdens de lunch.

Lakmoesproef

Om de 170 kilometer lange testrit voor zonsondergang te kunnen ronden – en tegelijk het potentieel van de XMAX 300 in alle omstandigheden te testen – nemen we de snelweg terug naar Milaan. Een ideale gelegenheid om de topsnelheid te klokken, het acceleratievermogen bij inhaalmanoeuvres te beoordelen én tevens de windbescherming aan de lakmoesproef te onderwerpen. Die laatste is best goed te noemen, met hoogstens wat turbulentie ter hoogte van mijn iele schouderpartij.

Een minpuntje qua windbescherming is wel dat het scherm enkel versteld kan worden (+50mm) als je je gereedschap bovenhaalt. Licht voorover achter het scherm gedoken, met de stuit tegen de ruggensteun en een licht bergaf, tik ik heel even 146 km/u aan op de teller. Ruim voldoende voor ons wegennet, met andere woorden. Daarbij zit er bovenin de toeren ook meer dan genoeg fut verscholen om een inhaalmanoeuvre in te zetten als je zelf al aan 120 km/u rijdt. Leuk om weten, maar vooral veilig.

Conclusie

Voor de standaard XMAX 300 tel je 6.899 euro neer, maar doe jezelf een plezier en betaal 500 euro extra voor de Tech Max-versie. Die krijgt immers het TFT-dashboard met connectiviteit én Garmin-navigatie. De bediening daarvan is een absolute verademing. Daarenboven pronkt de Tech Max met knappe kleurstellingen, de hoogwaardige zadelbekleding, over de alu spiegelstelen en inlays voor de vloerplaat. De versie die je moet hebben, zonder twijfel.

Alles opgeteld scoort Yamaha flink wat punten ten opzichte van de concurrenten, dankzij de connectiviteitsmogelijkheden en de Garmin-navigatie enerzijds, maar zeker ook de erg hoogwaardige afwerking en zeer geslaagde looks anderzijds. De kleine broer van dé referentie – de TMAX – bij uitstek is goed op weg om zelf de norm te zetten in het lagere middensegment…

Foto’s: Ant Productions / Jonathan Godin

Technische gegevens

Motor

Type: vloeistofgekoeld, 4-takt, eencilinder, SOHC, 4-kleppen
Cilinderinhoud:292 cc
Brandstof: Injectie
Versnellingsbak: CVT
Eindoverbrenging: V-riem
Maximumvermogen: 28 pk @ 7.250 tpm
Maximumkoppel: 29 Nm @ 5.750 tpm

Elektronica

Motor: /
Rijwielgedeelte: ABS, TCS tractiecontrole, ledverlichting, Smart Key

Rijwielgedeelte

Frame: Dubbel stalen buizenframe
Voorvering: conventionele telescoopvork
Achtervering: Stereovering, instelbare veervoorspanning
Veerweg voor/achter: 110 mm / 79 mm
Voorrem: 260 mm schijf met 2-zuigerremklauw
Achterrem: 245 mm schijf met 1-zuigerremklauw
Banden voor/achter – 120/70-15, 140/70-14 Michelin City Grip 2

Afmetingen & gewicht

Wielbasis: 1.540 mm
Zadelhoogte: 795 mm
Gewicht: 183 kg (rijklaar)
Tankinhoud: 13,2 liter

Prijzen & kleurstellingen

Prijs: € 7.399 (BE) / € 8.199 (NL)
Kleuren: Dark Petrol, Tech Black