avatar MotornieuwsMotornieuws    01 nov 2022, 9:57    0   

De BMW 1-Reeks nam bij zijn modelwissel afscheid van zijn achterwielaandrijving en gaf ook zijn zescilinder op. De BMW-fans waren daar niet echt gelukkig mee en de M135i xDrive kon de verwachtingen niet helemaal waarmaken. BMW had oor naar de wensen van de kopers en herwerkte de snelste 1-Reeks zodat hij meer rijplezier biedt.

Op honger gelaten

De originele M135i xDrive uit 2019 liet de liefhebbers wat op hun honger, doordat hij te burgerlijk was en voor te weinig sensaties zorgde in vergelijking met zijn voorganger, de M140i van de F20-generatie die achterwielaandrijving had en met een zescilinder uitpakte. BMW luisterde naar de opmerkingen van de klanten, want de M135i xDrive werd nog voor de zogenaamde Life Cycle Impulse (de bij BMW typische midlife-update) al aangepast en blijkt een heel andere auto te zijn geworden.

Aangepast voor meer rijplezier

BMW heeft met de 128ti al een sportieve 1-Reeks in het huidige gamma. Die heeft echter voorwielaandrijving en 265 pk, terwijl de M135i xDrive 306 pk heeft en op de vier wielen aangedreven wordt. Om de rijsensaties van de krachtigste 1 te vergroten werden de veren en de dempers van de M135i xDrive nu anders afgesteld en werd de negatieve wielvlucht (camber) aan de voorzijde met 25% vergroot voor een beter wegcontact in de bochten. Tegelijk zijn ook de bevestigingspunten van de draagarmen gewijzigd voor meer stijfheid, om de auto sneller door de bochten te kunnen jagen met een minder overhangende carrosserie.
Daarnaast werd ook de tractiecontrole herwerkt en grijpen de remmen individueel op de vier wielen in om de auto sneller te laten indraaien en werd de afstelling van de stuurbekrachtiging aangepast, net als de parameters van de xDrive-vierwielaandrijving waarbij het vermogen en koppel nu vaker naar alle vier wielen worden gestuurd (al krijgt de achteras nooit meer dan 50% van de kracht toebedeeld).

Levendig en enthousiast

Het resultaat van die aanpassingen was echt voelbaar in onze testwagen met passieve dempers, wat de wijzigingen betekenen op de uitvoering met de optioneel verkrijgbare adaptieve exemplaren is niet duidelijk omdat we daar niet mee gereden hebben. Door de aanpassingen reageert de auto erg levendig en stuurt hij mooi precies in, terwijl hij lastwissels enthousiast maar veilig verwerkt en in snelle bochten stabieler aanvoelt, zonder een overstuurd karakter te vertonen. Het potentieel van het onderstel wordt duidelijk beter uitgebuit door de nieuwe set-up, die voor meer beleving zorgt en allround voor meer rijplezier garant staat terwijl ook het comfortpeil er niet echt minder op werd. Mooi dus.
De soundtrack werd eveneens herwerkt, al blijft het ook hier voornamelijk ‘digital magic’ die met de hulp van de luidsprekers voor meer beleving in het interieur moet zorgen. Ook al zijn we in principe geen grote voorstander van dat soort trucjes, toch moeten we toegeven dat de M135i xDrive in de sportstand erg lekker klinkt in het interieur, met plofjes en knalletjes bij het opschakelen of gas lossen.

Nieuwe kleuren

Een aanpassing die niets te maken heeft met het rijplezier, maar des te meer met de looks betreft de kleurstelling. BMW voegde namelijk nieuwe kleuren toe voor de carrosserie, waaronder enkele BMW Individual-lakken zoals Sao Paolo Yellow, Frozen Orange en Frozen Pure Grey, zodat je de vernieuwde M135i xDrive makkelijker van de eerste variant kan onderscheiden. Voor het overige veranderde er namelijk niets aan de looks van de M135i xDrive, aan buiten- noch binnenzijde.

Motor bleef ongewijzigd

De viercilinder turbo veranderde evenmin. Hij is dus nog altijd 2 liter groot, levert nog steeds 306 pk en 450 Nm en versast zijn vermogen en koppel nog altijd via dezelfde Aisin-achttrapsautomaat naar de vier wielen. De stoplichtsprint naar de 100 km/h is met 4,8 seconden meer dan bevredigend en ook met de topsnelheid van 250 km/h is hoegenaamd niets mis.
De motor is op zijn best bij gemiddelde toerentallen, met dank aan een koppelkromme die de volle 450 Nm beschikbaar weet te houden tussen 1.700 en 5.000 toeren.
De concurrenten van de BMW M135i xDrive zijn allemaal vierwielaandrijvers. Ze heten VW Golf R (320 pk en 420 Nm, 4,7 seconden van 0-100 km/u), Audi S3 Sportback (310 pk en 400 Nm, 4,8 seconden van 0-100 km/u) en Mercedes-AMG A35 4MATIC (306 pk en 400 Nm, 4,7 seconden van 0-100 km/u). Ook in eigen huis is er een concurrent in de vorm van de MINI JCW Clubman met 306 pk en 450 Nm die in 4,9 seconden naar de honderd sprint. De prestaties van al die modellen zijn perfect vergelijkbaar, waardoor de persoonlijke voorkeur van de kandidaat-koper doorslaggevend zal zijn, net als diens budget, want dat swingt toch wel de pan uit…

Erg gepeperde prijzen

Hoewel het verbruik van de M135i xDrive ons aangenaam verraste, met 7,3 l/100 km bij een rustige rijstijl en gemiddeld over onze testperiode 9,2 l/100 km (wat beduidend minder is dan de 11,3 l/100 km die we met de Golf R haalden) neemt het regelmatig vullen van de benzinetank een serieuze hap uit het budget met de huidige brandstofprijzen. Daar kan BMW echter weinig aan veranderen, maar aan de gevraagde euro’s voor de auto zelf des te meer. En dat geldt evenzeer voor de rechtstreekse concurrenten in deze categorie, die allemaal in hetzelfde bedje ziek zijn. 54.800 euro voor een basisuitvoering van de M135i xDrive, op onze testwagen aangevuld met opties tot een totaalbedrag van meer dan 66.000 euro. Wie kan dat eigenlijk betalen? Zo’n bedrag blijft erg hoog voor een compacte auto die, hoe je het ook draait of keert, nul kans op waardetoename heeft. 
BMW luisterde naar de klanten en maakte de M135i xDrive dynamischer, zodat hij de ‘M’ in zijn modelnaam nu echt waard is. Deze hot hatch levert flitsende prestaties en vooral heel wat rijplezier, maar is peperduur.

Tekst: Stijn Blanckaert

Geef een antwoord