avatar Thierry SarasynThierry Sarasyn    21 jul 2021, 16:35    0   

Uitdagingen zijn er om aangegaan te worden. Met een oude XT naar Dakar? Staat op de planning. Met een 125cc op circuit? Been there, done that. En met een Gold Wing over de hoogste pas van Europa? Check. We reden zopas met de 2021 Honda GL1800 GoldWing over de Col de la Bonette.

Doelgerichte aanpassingen

Honda vernieuwde zijn luxe-icoon in 2018 grondig en brengt voor 2021 een update van het model. Dat wil zeggen dat er meer plaats is in de topkoffer van de Gold Wing Tour (er gaan nu vlotjes twee integraalhelmen in), dat de mappings geoptimaliseerd werden, er is een merkbare verbetering in het audiosysteem, de ophanging werd verbeterd en er is een beter zadel. Geen wereldschokkende verbeteringen, maar doelgerichte aanpassingen.

Alpenmaster 2007

Zomerhandschoenen

De uitdaging om de Col de la Bonette met een Honda GL1800 GoldWing te doen, leek groter dan het in werkelijkheid was. Het weerbericht – dat tussen 1 en 3 graden aankondigde met onweer en sneeuw – zat er grandioos naast. Zo’n berg wil weleens een loopje nemen met de voorspellingen. In dit geval in de goede zin. Vertrokken uit Jausiers moesten we na 10 km al aan de kant. Omdat de windstopper onder onze jas, de fleecekraag en de extra binnenvoering in de broek ervoor zorgden dat we zweetten als een politieker in een onderzoekscommissie. De Bonette beklimmen met zomerhandschoenen is een luxe en het maakte de test nog leuker.

Net een GT

De grootste verrassing kwam echter van de Gold Wing zelf. Onwaarschijnlijk hoe een kolos van meer dan 360 kg (hoeveel meer hangt van de uitvoering af) zich door bochten laat leiden. We zeggen hier bewust niet dat de Wing zich in een bocht moet laten dwingen, want het sturen gaat bijzonder vlot. Hadden ze ons verteld dat de Honda 100 kg minder woog, we hadden het wellicht geloofd. Het gemak waarmee je de Gold Wing de bocht induwt, is ronduit verbazend.

Als de bochten langer worden, kun je kiezen voor de Sport-modus, daarmee verandert de zescilinder-boxer in een ware GT. Enkel te gebruiken als de wegen openen, want het schakelgedrag en de vermogensafgifte verschillen grondig van wat je in Tour-modus aangeboden krijgt. Meer dan op de vorige versie zelf, zo leek het wel. Tour is Tour, Sport is écht Sport. En zo heeft de Gold Wing twee gezichten. Een ervan zou de rijders die al jaren hopen op een nieuwe Pan European best kunnen bekoren. Alleen is de prijs nogal verschillend. Geduld blijven oefenen, is de enige boodschap die we aan die mannen en vrouwen kunnen meegeven.

DCT is thuisgekomen

Terug naar de GoldWing en de manier waarop hij vriend en vijand verraste tijdens de klim én in de afdaling. Het is helemaal geen probleem om een tempo aan te houden dat gelijk loopt met dat van de sportmotoren die je onderweg tegenkomt. Maar je kunt je net zo goed onderdompelen in de luxe van deze motor. Muziekje op via Spotify, genieten van de verbeterde audio, windscherm op de hoogte van je keuze en in Tour-modus cruisen met het gemak van de DCT. Dat laatste is een optie, maar wetende dat Honda’s DCT-systeem nergens meer thuishoort dan op de Honda GL1800 GoldWing, is het niet verbazend te vernemen dat het merendeel van de GW-rijders kiest voor de dubbele koppeling. Het systeem past zich opvallend aan naargelang de gekozen rijmodus en in Sport schakelt de motor bijvoorbeeld niet naar de zevende versnelling – die als pure overdrive mag beschouwd worden.

Klassiek of GT?

Uiteindelijk hebben we de Gold Wing tijdens de beklimming van Europa’s hoogste pas veel sportiever gereden dan de meeste eigenaars zullen doen. Maar Honda’s zwaarste toonde dat hij ook dat probleemloos aankan. Tijdens de 400 overige kilometers die we reden, ging het er afwisselend rustig en minder rustig aan toe. Het leverde het bewijs dat deze Gold Wing de veelzijdigste ooit is. Hij zal nog altijd elke ‘klassieke’ Gold Wing-rijder een glimlach op de lippen toveren, maar profileert zich verrassend ook als kandidaat voor wie een meer GT-gerichte motor wil.

Comfortabel en veelzijdig

Bovendien mag je ervan uitgaan dat je passagier nergens meer comfort zal vinden dan op deze flat six. Mocht de elektronisch bediende ruit nog een klein stukje verder naar beneden kunnen, zou je lichaam bij trage ritten nog net iets meer wind kunnen krijgen, dat is mooi meegenomen als de temperatuur – zoals in de Maritieme Alpen het geval was – boven de 35 graden stijgt en wat meer rijwind bij lage snelheden welkom is. Het is niet eens een smet op het blazoen van de motor die sinds zijn debuut in 1974 een reputatie opgebouwd heeft als onbetwiste nummer 1 op het vlak van luxe en comfort. Dat Honda er nog een boel uitmuntende rij-eigenschappen heeft aan toegevoegd, maakt de positie van de GL1800 Gold Wing als King of the Road alleen maar sterker.

Foto’s: Zep Gori en Felix Romero voor Honda

Technische Gegevens Honda GL1800 GoldWing (Tour)

MOTOR          

Type    vloeistofgekoelde zescilinder-boxer

Cilinderinhoud           1.833cc

Boring x slag   73 x 73 mm

Kleppen/cilinder    4

Compressieverh.     10,5:1

Carburatie     elektronische injectie

Koppeling natte multiplaat

Transmissie     7 versnellingen

Eindoverbrenging       cardan

PRESTATIES    

Maximaal vermogen   93 kW (126 pk) @ 5.650 tpm

Maximaal koppel       170 Nm @ 4.500 tpm

ELEKTRONICA

Motor vier rijmodi, cruisecontrol

Rijwielgedeelte          bochten ABS, tractiecontrole

RIJWIELGEDEELTE     

Frame aluminium dubbel balkenframe

Vering voor     Wishbone voorvork

Stelmogelijkheden   volledig instelbaar

Vering achter  Pro Link monoshock

Stelmogelijkheden   volledig instelbaar

Veerweg v/a    110/104 mm

Rem voor       320mm-schijven met zeszuigerremklauwen

Rem achter     316mm-schijf met driezuigerremklauwen

Banden v/a     130/70 R18, 200/55 R16

MATEN & GEWICHTEN         

Wielbasis        1.695 mm

Balhoofdhoek 30,5°  

Naloop 109 mm

Zithoogte        745 mm

Rijklaargewicht 390 kg          

Tankinhoud 21,1 liter

PRIJS & INFO  

Prijs België      25.999 euro

Prijs Nederland 30.499 euro

Importeur Honda Benelux

De volledige reportage van deze ervaring lees je in Motor Magazine 8, in de winkels op 3 september.

Geef een antwoord