avatar Jelle VerstaenJelle Verstaen    27 okt 2022, 16:15    0   

Na de klassiek gestijlde Classic 350 en de cruiser Meteor 350, pakte Royal Enfield op Intermot nog uit met de Europese première van z’n sportievere Hunter 350 – excuses HNTR 350. De klinkers staan duur, tegenwoordig, de machine in kwestie dan weer niet. Onze man mocht in Dijon op pad met de goedkoop geprijsde, maar zeker niet zo aanvoelende nieuwkomer in het RE-gamma

Dat Dijon – de hoofdstad van de Côte d’Or (het Franse departement, niet de reep) en tevens het culinaire neusje van de zalm – dit jaar een Cité de la Gastronomie mocht openen, zullen we geweten hebben. Zelden een flashier ontbijt genoten dan de hippe hap tijdens de presentatie van de HNTR 350. Tijdens een slok cappuccino en in één hap te verorberen croissant krijgen we ook de specs van de HNTR 350 ingelepeld. Naast de koffietafels staan immers twee versies te blinken – een standaardversie van de Hunter, en eentje waarop een set valbeugels, een tail tidy, nacelle, enkele zijkoffer en een optioneel verkrijgbare Tripper (tijdelijk opgeschort als standaard, door wereldwijde tekorten aan chips) zijn gemonteerd. Vandaag krijgen we een basisversie onder de billen.

Piekfijn uitgevoerd

Rond het zwartgelakte ééncilinder J-blok heeft Royal Enfield een betrekkelijk begeerlijke carrosserie geboetseerd, waarvoor de Indiërs duidelijk leentjebuur hebben gespeeld bij de Triumph Speed Twin. De helft van koplamp tot tank dan toch. Achteraan is doet de neerwaarts duikende lijn van het zijkastje en het gegolfde zadel dan weer vooral denken aan het silhouet van de Meteor 350. Gooi de twee samen en je krijgt een ontwerp dat verrassend goed werkt.

Maar de HNTR gooit heus niet enkel vanop afstand hoge ogen. Ook van dichtbij ligt er geen kabeltje verloren bij, oogt de laklaag vlekkeloos, en zijn zowel het gestikte zadel als de tellerpartij een genot voor het oog. Van de gegoten velgen tot standaard middenbok, de USB-oplaadpoort aan het koppelingshendel, en de RE-branded knoppenwinkel toe: elk detail op deze motor is goed uitgedacht en piekfijn uitgevoerd. Hulde.

Stadsbestorming

Het atletischere uiterlijk is overigens heus niet de enige aanpassing die Royal Enfield heeft doorgevoerd ten opzichte van z’n Classic en Meteor. De HNTR rolt immers ook van de band met een kortere wielbasis, een scherpere balhoofdhoek en een iets lichter rijklaargewicht. Ook de 17/17-inch wielkeuze wijkt af ten opzichte van z’n broertjes die het respectievelijk met 19/18 en 19/17 doen.

Het verschil is haast meteen merkbaar, aangezien onze gids een kwieke slalom heeft gepland door de Dijonese ochtendspits. We zwaaien ons been op over het op 790 mm geposteerde en dik gevoerde zadel, planten beide voeten stevig op het tarmac, leunen licht voorover richting het lage stuurtje en draaien de rode startknop richting start. Daarbij jaagt de éénpitter terstond een gortdroge dreun uit de enkele demper, die een pak voller klinkt dan je van dit petieterige blokje zou verwachten. Een al even droge klik in z’n één, de erg zachte koppeling even vieren en het Huntertje kan aan z’n stadsbestorming beginnen. 

Sweet spot

Naar een toerental hebben we het gissen, aangezien een toerenteller ontbreekt, maar we kunnen stellen dat het blokje van ergens onderin best koppelrijk voor de dag komt. Een lichte on/off niet te na gesproken reageert het kwiek op elke gasimpuls, waarna je middels wat welgemikte dotten gas en wat druk op het stuur makkelijk overal doorheen stuurt. Het grootste rijplezier zit evenwel tussen de 3.500 en 6.000 toeren in, waardoor je vaker wel dan niet aan het roeren bent in de bak, op zoek naar de sweet spot. Die bak laat zich erg gewillig schakelen, zonder valse neutraals. Een dragrace vanaf de stoplichten laat je evenwel beter aan de motorscooters op de eerste rij – deze knul is op z’n best met een rustige toerenopbouw en snelheden tussen de 30 en 90 kilometer per uur. 

Tussen stad en wijngaard

Het hoeft bijgevolg geen wonder te heten dat Royal Enfield ons vandaag vooral door stedelijk gebied loodst, en de secundaire wegen door de wijngaarden vooral aan een gezapig tempo verlopen. De HNTR 350 is dan gewoon helemaal in z’n element – meer vragen zou niet enkel zonde zijn van ‘t blokje (dat er bovenaan in z’n 5 net geen 115 km/u uit perst), maar ook van ‘t rijplezier.

De 195 rijklaarkilo’s voelen ietwat potig aan als je de HNTR van z’n zij- of middenbok duwt, maar laten zich met kinderlijk gemak de hoek om leiden als het tempo hoger wordt dan wandelsnelheid. Het wegdek lag er de hele rit lang droog bij – omstandigheden waarbij de CEAT-banden zich niet uit hun lood laten slaan, we ook de remmen even tot hun limieten durven duwen. De ankers bijten ruimschoots voldoende hard om nooit in de problemen te komen.


Conclusie

Als je als jonge snaak op zoek bent naar een kwiek sturende, goed remmende, leuk ogende stadsmotor, die ook nog eens een leuke roffel uitbraakt, dan ben je bij Royal Enfield aan ‘t juiste adres. Of doorgewinterde rijders zoals u en ik, als tweede motor naast een literbike. Het enige minpuntje dat wij kunnen bedenken is dat de HNTR 350 uiterlijk misschien iets sportiever voor de dag komt dan z’n blokje kan waarmaken, en misschien wat tekort komt buiten de bebouwde kom. Maar daar houdt ‘t dan wel op – voor je 4.499 euro koop je gewoon geweldig veel motor, einde discussie. Laat Triumph zich hier niet wat makkelijk de kaas van tussen het brood eten? 

Technische gegevensRoyal Enfield HNTR 350
MOTOR
TypeLucht/oliegekoelde ééncilinder, SOHC
Cilinderinhoud349 cc
Boring x slag72 x 85,8 mm
Kleppen/cilinder2 kleppen
Compressieverh.9,5:1
Carburatieelektronische injectie
Koppelingnatte multiplaat
Transmissievijfbak
Eindoverbrengingketting
PRESTATIES
Maximaal vermogen20,2 pk @ 6.100 tpm
Maximaal koppel27 Nm @ 4.000 tpm
ELEKTRONICA
Motor/
RijwielgedeelteTweekanaals ABS
RIJWIELGEDEELTE
FrameStalen ruggengraatframe
Vering voor41 mm telescoopvork
Stelmogelijkheden/
Vering achterMonoshock
StelmogelijkhedenVeervoorspanning (6 stappen)
Veerweg v/a100 mm / 102 mm
Rem voorEnkele 300mm remschijf met zwevende tweezuigerremklauw
Rem achterEnkele 270mm remschijf met zwevende enkelzuigerremklauw
Banden v/a100/90-19, 120/90-17
MATEN & GEWICHTEN
Wielbasis1.390 mm
Balhoofdhoekn.b.
Naloopn.b.
Zithoogte790 mm
Gewicht195 kg (rijklaar)
Tankinhoud13 liter
PRIJS & INFO
Prijs BelgiëVanaf 4.499 euro
Prijs NederlandVanaf 5.399 euro
Internethttps://royalenfield-benelux.com/

Geef een antwoord