avatar MotornieuwsMotornieuws    09 nov 2022, 19:52    0   

VW liet zich voor zijn elektrische minibusje duidelijk inspireren door de originele hippiebus uit de seventies. De looks van de nieuweling vallen daardoor alvast in de smaak, zo konden we merken aan de talloze opgestoken duimen van andere weggebruikers tijdens onze testrit.

Incarnatie

De ID.Buzz is de spirituele opvolger van de originele Hippiebus, die iedereen koestert omwille van zijn lijn, zijn achterin geplaatste boxermotor, de historiek en de vele herinneringen die aan het model vasthangen. De nieuwe incarnatie van die auto heeft vanzelfsprekend geen enkele technische link meer met dat origineel, op het feit dat hij over een stuur en wielen beschikt na misschien, maar is er wel degelijk geestelijk aan verwant door zijn looks, met als leuke gimmick het bovenmaats grote VW-logo op de neus, zoals op het origineel. De nieuweling heeft zijn lancering alvast niet gemist, met een zo goed als uitverkochte eerste jaarproductie, nog voor iemand het model heeft kunnen uittesten of zelfs maar in levenden lijve zien.

Personen- en bestelwagen

De ID. Buzz is een model dat gezamenlijk werd ontwikkeld door de personen- en de bedrijfswagenafdeling van Volkswagen en van bij de lancering zowel als personen-MPV als als lichte bedrijfswagen (ID. Buzz Cargo) op de markt komt en nooit over een verbrandingsmotor zal beschikken. De elektrische ID. Buzz is dan ook gebouwd op het MEB-platform voor elektrische auto’s van de VW-groep waar vandaag ook al de elektrische ID.3, ID.4, ID.5, Audi Q4 e-Tron, Cupra Born en Skoda Enyaq iV op staan. De wielbasis van 2.989 mm is langer dan die van de andere auto’s op hetzelfde platform, terwijl de auto zelf niet meer dan 4.712 mm meet. Door die wielbasis is hij erg ruim binnenin, zowel vooraan als op de drie plaatsen op de over 150 mm verschuifbare en in een 60/40-verhouding neerklapbare achterbank, die jammer genoeg geen middenarmsteun heeft.

Eén motor, achterwielaandrijving, één batterij

Momenteel biedt VW de ID. Buzz alleen aan met een elektromotor van 150 kW (204 pk) en 310 Nm die in de aangedreven achteras geïntegreerd is en zijn energie haalt uit een batterij met een nettocapaciteit van 77 kWh onder de vloer. Later komt er een op de vier wielen aangedreven uitvoering (met twee elektromotoren), een versie met een langere wielbasis, eentje met zeven plaatsen en normaliter ook een California-kampeervariant, zodat de ID. Buzz echt voor elk wat wils kan bieden.
De batterij kan aan snelladers aan een mooie 170 kW opgeladen worden, waarbij 30 minuten volstaan om de batterijstatus van 5 naar 80 procent op de krikken. Aan AC-laders kan hij met 11 kW stroom tanken (7,5 uur voor een volledige laadbeurt). Volkswagen claimt voor de ID. Buzz MPV een WLTP-rijbereik tot 423 kilometer. De Cargo-versie zou nog 2 kilometer verder raken met een volle batterij. 

Reëel verbruik

In de praktijk bleek de verzorgde stroomlijn van de nieuweling (Cd van 0,29) in combinatie met het drukke verkeer en de vele snelheidsbeperkingen in Kopenhagen en Malmö bij ideale temperaturen van zo’n 23 graden goed voor het verbruik en dus het rijbereik. We tekenden na 144 kilometer een gemiddeld verbruik van niet meer dan 18,8 kWh/100 km op en hadden nog 64% van de batterij en 264 kilometer over. 144 opgeteld bij 264 geeft 408, dus het beloofde rijbereik is bij een rustige rijstijl inderdaad realistisch en in onze handen bleek de ID. Buzz zelfs zuiniger dan de fabrieksopgave (20,5 tot 21,7 kWh/100 km).

Niet de minste sportieve ambitie

Niet alleen voor het verbruik gaat die rustige rijstijl de ID. Buzz het best af. Door zijn leeggewicht van niet minder dan 2.471 kg zonder belading is dit een echte sumoworstelaar die zijn banden in de bochten serieus laat werken en daar meteen aangeeft dat wat minder snel ook snel genoeg is. Die banden zijn trouwens bijzonder, want achteraan altijd breder dan vooraan en verkrijgbaar in maten van 18 tot 21 duim (20 duim op de Cargo).

Geluid van de grote banden

De acceleratie naar 100 km/u vanuit stilstand gebeurt in 10,2 seconden. Dat is aanvaardbaar maar zeker niet snel, en de topsnelheid ligt met 145 km/h ook lager dan we gewoon zijn. Erg is dat overigens niet, want lang aan hoge snelheden rijden met een elektrische auto is nefast voor het rijbereik én het comfort, aangezien een van de opvallende elementen aan de ID. Buzz toch wel het windgeruis en het geluid van de grote banden is, een geluid dat des te meer opvalt wanneer je sneller gaat rijden en natuurlijk ook duidelijker te horen is dan bij auto’s met een verbrandingsmotor omdat de aandrijflijn zelf fluisterstil is. Het rijcomfort op mooie asfaltwegen is uitstekend, maar de demping heeft het niet onder de markt om het grote gewicht op korte oneffenheden te compenseren en reageert dan stug.

Handige harry

De draaicirkel blijft beperkt tot 11,1 meter, wat ongeveer hetzelfde is als bij een VW Golf, waardoor de ID. Buzz ook in de stad wendbaar aanvoelt. Door de twee schuifdeuren (standaard en optioneel elektrisch bediend, net als de achterklep) is instappen achterin een fluitje van een cent en de grote kofferklep geeft toegang tot een laadruim dat met vijf inzittenden 1.121 liter groot is (beladen tot aan de bovenrand van de rugleuningen achterin) en met de achterbank neergeklapt zelfs 2.205 liter kan bevatten.

Nieuwe software

Volkswagen heeft het de voorbije maanden en jaren niet onder de markt gehad met de software voor zijn elektrische auto’s, maar introduceert op deze ID. Buzz intussen al softwaregeneratie 3.2 die onder meer een Plug&Charge-functie mogelijk maakt (waarbij de auto automatisch begint op te laden bij compatibele laadpalen, zonder dat nog met een laadpasje moet gewerkt worden). Ook het navigatiesysteem is extra intelligent en plant automatisch laadpauzes in de route in, terwijl Apple Music en Spotify ook zonder smartphone via het infotainmentsysteem (met een schermdiagonaal van 10 of 12 duim) beluisterd kunnen worden.

Steeds meer automatisch

Op echt autonoom rijden is het nog wel even wachten, maar met de ID. Buzz zet VW weer stappen in die richting. Zo is de auto voorzien van Car2X-communicatie waardoor hij met auto’s in de omgeving die daar ook mee uitgerust zijn kan communiceren om ongevallen te voorkomen, is het Front Assist-omgevingsbewakingssysteem standaard en zijn op de Pro-versie ook Lane Assist en Dynamic Road Sign Display van de partij. Leuk is ook het volautomatisch Park Assist Plus-parkeersysteem dat individuele parkeermanoeuvres kan opslaan en de auto nadien automatisch kan laten parkeren zonder tussenkomst van de bestuurder (die wel nog in de auto moet zitten).

Hippiebus als gezinswagen

De afwerking van het interieur is feilloos en hoewel op heel wat plaatsen harde plastics worden gebruikt zien ze er niet zo uit en is de kwaliteitsindruk dus goed. Dag mag ook wel, als je de prijslijst van de ID. Buzz erbij neemt. De goedkoopste uitvoering kost namelijk al 60.699 euro, wat vanzelfsprekend een aanzienlijke hinderpaal vormt voor papa’s en mama’s die – zoals hun ouders indertijd – graag een hippiebus gebruiken als gezinswagen.

Conclusie

De doelgroep waar VW met de ID. Buzz op mikt is groot, van zelfstandigen over gezinnen, nostalgici, mensen die ruimte nodig hebben en in de toekomst ook kampeerders, wanneer de California-uitvoering aan het gamma wordt toegevoegd. Wie voor deze sympathieke elektro-auto kiest zal alvast op goedkeurende blikken van de omstaanders kunnen rekenen en met graagte gebruik maken van de puike binnenruimte, genieten van de degelijke afwerkingskwaliteit, het degelijke rijbereik en dito -comfort, maar zal ook merken dat de ophanging nogal stug is op slechte wegen. Hoe dan ook blijft de prijs van de ID. Buzz een pak te hoog voor modale gezinnen, wat bij de originele Bulli wel anders was.

Tekst: Stijn Blanckaert 

Geef een antwoord